Page 514 - James Potter – Médiaműveltség
P. 514
490 VII. rész: Ugródeszka szinten, habár a világ népességének mindössze 5%-át teszik ki lakói. Több mint 40 000 árucikkből válogathatnak, beleértve 200 müzlifajtát is. Valóban szüksé- günk van az összes termékre? A meggyőződések és viselkedésminták közti szakadás másik példája a környe- zetszennyezés és annak eltakarítása. A média a nyilvánosság napirendjére tűzte a környezetszennyezés témáját, hiszen az erről közölt anyagok elterjedtsége és hosz- sza drámai növekedést mutatott az 1970-es évektől az 1990-es évekig (Ader, 1995). Ugyanezen időszakban a levegő szennyezettsége körülbelül egyharmadával csök- kent, a szilárd hulladék azonban 25%-kal nőtt. Ez azt mutatja, hogy az egyre nö- vekvő környezetszennyezés miatti aggodalom arra készteti az amerikaiakat, hogy nyomást gyakoroljanak a kormányra, hogy tisztítsa meg a levegőt azáltal, hogy szabályozásokat ad ki a gyárakra, és kipufogógáz-ellenőrzéseket vezet be az autókra. Ugyanakkor a szilárd hulladék terén, amiről az egyes állampolgárok ren- delkezhetnek, méghozzá az önkéntes alapon történő újrahasznosítási programok keretében, nem mutatkozott ekkora eredmény. Ez azt jelenti, hogy az egyének nem csökkentik szemetelésüket kisebb mértékű fogyasztással vagy újrahasznosítással. Ismét csak azt látjuk, hogy az emberek a kormánytól vagy valaki mástól várják el, hogy problémáikat megoldja. Ha meggyőződéseinkhez igazítva megváltoztatjuk a viselkedésünket, azzal ki- nyilvánítjuk azok követésének erkölcsi felelősségét, ahelyett hogy egyszerűen má- sokat vádolnánk, és semmit sem tennénk, ami sok társadalmi probléma esetében a köz stratégiája lett. Viselkedésünk megváltoztatásának első lépése, ha reálisan ki- értékeljük a meggyőződéseink és jelenlegi viselkedésünk közti viszonyokat. Ha valami nem tetszik a médiában, bojkottálhatunk bizonyos reklámozókat, visszamondhatjuk az előfzetéseket, és panaszlevelet is írhatunk miatta. Ez a lépés persze szinte semmi hatással nem lesz a médiára magára, hacsak nem csatlakoz- nak hozzánk nagy számban mások is. Ez azonban nem ok arra, hogy ne lépjük meg. Azzal, hogy cselekszünk, úgy érezhetjük, hogy irányítást gyakorolunk a mé- diára, és ez a fajta hatalomérzet személyes életünkben is pozitív változást hozhat. 9. Végezzünk csatornákon átívelő összehasonlításokat! Bár a médiaműveltség általános értelmű fogalom, amely az összes médiumra ér- tendő, a különböző csatornák néhány különleges kihívást is hordoznak magukban. Egy magazinbeli cikk elolvasásához például olyan készségek kellenek, amelyek egy televíziós szituációs komédia megnézéséhez nem. Ez persze magától értetődő. De a különbségek természete már nem ennyire egyértelmű. Ennek illusztrálására olvassunk el egy híradást egy internetes oldalon, azután keressük meg ugyanazt a történetet egy helyi újságban vagy a helyi tévé híradójában. Elemezzük a hasonló- ságokat és a különbségeket – fontosak-e? A különbségek egészen nyilvánvalóvá válnak az interaktív médiában, mint pél- dául a közösségi hálózatok oldalain vagy a videojátékokban. A nyilvánvaló kü-
   509   510   511   512   513   514   515   516   517   518   519