Page 516 - James Potter – Médiaműveltség
P. 516
492 VII. rész: Ugródeszka Járványvédelmi Központ (Centers for Disease Control and Prevention – CDC, é. n.) arról számol be, hogy az amerikaiak egyharmada elhízott, és további egyhar- mada túlsúlyos. Ez eléggé személyes jellegű problémának tűnik, de a legtöbben így is sokat esznek és keveset mozognak. Azt várják, hogy a kormány találjon ki és vezessen be valamilyen megoldást 2006-ra 16 állam vezetett be korlátozásokat a „junk food” (egészségtelen ételek) közoktatási intézményekben való árusítására, és úgy tűnik, ezek beváltak abban, hogy az emberek átlagos súlya csökkenjen. Egy 6300 állami iskolába járó gyermek körében, 40 államban lefolytatott vizsgálatban úgy találták, hogy az ötödiktől a nyolcadik osztályba járó gyerekek kevesebbet híztak, amennyiben a szigorúbb, következetesebb törvények szabályozta államban éltek, és nem olyanban, ahol semmilyen rendelet nem szabályozta az iskolákban elérhető rágcsálnivalókat (Tanner, 2012). Ez így igen örvendetes, de fel kell hogy merüljön bennünk a kérdés, hogy vajon annyira gyenge akarata van az emberek- nek, hogy a kormánynak kell betiltania az egészségükre ártalmas dolgokat ahhoz, hogy kevesebbet fogyasszanak belőlük? Sokan tényleg ennyire gyengék. Vajon én is közéjük tartozom? A mérföldkövek szemléltetése Hogy könnyebben észrevegyük a médiaműveltségünkben bekövetkezett előrelépé- seket, nézzünk most néhány példát arra, hogyan reagálhatnak az emberek a külön- böző médiatartalmakra. Ezeket a reakciókat úgy lehet a legkönnyebben megérteni, ha a kognitív, érzelmi, erkölcsi és esztétikai tanulási haladást jelképező létra fo- kainak pozícióihoz hasonlítjuk. A létrák arra emlékeztetnek bennünket, hogy négy területen fejleszthetjük mé- diaműveltségünket, ezek pedig: az értelmezés (kogníció), az érzelmek, az erkölcs és az esztétika. A létrákon úgy lehet feljebb lépni, ha elsajátítjuk az elemzés, érté- kelés, csoportosítás, indukció, dedukció, szintézis és absztrakció alapvető kész- ségeit A kognitív létra A kognitív létra első foka a tudatosság, ami a médiaüzenetekben levő információs elemek észlelésének képessége. Ehhez az elemzés szükséges. A következő lépés az értelmezés/értés. Ez annak képessége, hogy bármely üzenetben észlelni tudjuk a lényeges összetevőket, és azután csoportosítani tudjuk őket, hogy meglássuk, ho- gyan viszonyulnak egymáshoz. A következő lépés az értékelés, amihez tetemes mennyiségű kontextuális információra van szükség, hogy legyenek sablonok, ame- lyekkel az aktuális üzeneteket összemérhetjük. Hogy ezt jól csináljuk, bőséges kontextusra van szükségünk, méghozzá a jól kidolgozott tudástár formájában.
   511   512   513   514   515   516   517   518   519   520   521