Page 511 - James Potter – Médiaműveltség
P. 511
20. fejezet: Hogyan növeljük a magunk és mások médiaműveltségét? 487 2. A hasznosság legyen a cél! A médiaterhelésre nagyon különböző indítékaink lehetnek. Mindegyik érvényes és kiemelkedően hasznos is lehet, de a hasznosság foka már változó. Tisztában kell lennünk azzal, mi is valójában a célunk minden egyes médiaterhelés alatt. Észben kell tartanunk, hogy kéretlen hatások kockázatának tesszük ki magunkat, ha cé- lunk tudatosítása nélkül lépünk a terheléses állapotba. Tegyük szokásossá, hogy az egyes alkalmakkor feltesszük magunknak a kérdést: Úgy tervezem-e meg a mé- diaterheléseimet, hogy azok saját céljaimat szolgálják, vagy egyszerűen csak bár- minek kiteszem magam, ami szembejön? Ha rutinszerű terhelési szokásaink van- nak, személyes célok nélkül, akkor bizony a tömegmédia eszközévé leszünk. 3. Igyekezzünk mindig tudatában lenni a terhelésnek! Időről időre (esetleg évente) vezessünk médiahasználati naplót egy héten át. E gya- korlat megismétlésével fgyelemmel követhetjük változó érdeklődésünket a médiu- mok, hordozók és üzenetek terén. A változáskövetés közben a következő fajta kér- déseket tegyük fel magunknak: – Különböző médiumokra is kiterjesztem a terhelődéseimet, vagy főleg csak egy, esetleg kettő az, amit követek? – Különböző hordozókra is odafgyelek-e? (Ha régebben csak sportműsorokat és akció- vagy kalandflmeket néztem a televízióban, most vajon a műfajok széle- sebb körére terjesztem-e ki fgyelmemet?) Fedezzük fel a weboldalak, zenei előadóművészek, új televíziós showműsorok és különböző magazinok szélesebb körét! Nem kell, hogy minden egyes terhelődés tetsszen; sőt, vélhetően sokat fogunk utálni közülük. De ha új hordozókat próbá- lunk ki, azzal új esélyt adunk magunknak arra, hogy még jobb üzeneteket talál- junk, mint amelyekkel a szokásos terhelések alatt találkozunk. Az is valószínű, hogy olyan új üzeneteket fedezünk fel, amelyek esetleg még jobban kedvünkre valók, mint a szokásos terhelési ritmusunk részeit képezők. Ha nem teszünk időn- ként felfedezéseket a médiaüzenetek területén, jó eséllyel egyre szűkebb lesz a fó- kuszunk 4. Sajátítsunk el széles körű, hasznos ismereteket! A tudás kulcsa, hogy hasznos, a haszontalan ismeretek szerzése viszont nem visz előre. Ez azt jelenti, hogy állandóan tudatában kell lennünk tudásbeli szükségle- teinknek, hogy aztán ezeket kielégíthessük. Mindig lesz egy lyuk a már birtokunkban levő és a világ jobb megértéséhez szükséges tudás közt. Ezt ki-ki magának foltozhatja be. Egy adott témában táton-
   506   507   508   509   510   511   512   513   514   515   516