Page 515 - James Potter – Médiaműveltség
P. 515
20. fejezet: Hogyan növeljük a magunk és mások médiaműveltségét? 491 lönbség az, hogy az interaktív oldalak esetében nemcsak befogadói vagyunk egy üzenetnek, hanem aktívan bevonódunk azok létrehozásába is. De vannak ennél f- nomabb különbségek is. Minél több időt töltünk ezekkel a honlapokkal önrefektív fgyelemállapotban, annál jobban tudjuk értékelni ezeket a különbségeket, és jobb felhasználásukkal akár médiatapasztalatainkat is továbbfejleszthetjük. 10. Legyünk ügyesebbek az üzenetek megformálásában! Ma sok médium nemcsak lehetővé teszi, hogy a magunk üzeneteit létrehozhassuk, hanem egyenesen elő is írja ezt. A legjobb példa erre az, ahogyan a Facebook- proflunkat létrehozzuk: meg kell terveznünk a saját oldalainkat, és folyamatos frissítést is elvár tőlünk a rendszer. Milyen az én Facebook-oldalam a barátaimé- hoz képest? Mennyire szép? Vannak-e fotók vagy rajzok a szövegeim mellett? Va- jon van-e, aki szívesen megnézné az oldalamat, csak hogy a dizájnban gyönyör- ködhessen? Mennyire jól sikerült összeállítanom a Facebook-proflomat a személyes infor- mációk szempontjából? Mi az, amit saját akaratomból publikussá teszek magam- ról? Hogyan hatnak az oldalamon feltüntetett információk a barátaimra? És a szü- leimre? A leendő munkaadóimra? 11. Ne higgyük, hogy a személyes jogaink garantálva vannak! A múlt generációk egyénei számára a médiahasználat viszonylag magánjellegű do- log volt. Ma azonban aprólékos részletességgel követhetők médiaterheléseink, és mindezt az információt eladják a reklámozó cégeknek vagy bárkinek, aki érdek- lődik médiahasználati szokásaink iránt. Amikor saját weboldalunkon, blogunkon vagy a Twitteren posztolunk egy üzenetet, eleinte van még némi irányításunk afö- lött, hogy ki láthatja azt. Hamarosan azonban elveszítjük ezt, amikor a weboldal szervere, a kereső, a blog tulajdonosa vagy az internetszolgáltató másolatokat ké- szíthet belőle, átalakíthatja, és az internet más felhasználóihoz is eljuttathatja azt. Ha egyszer egy digitális formátumú üzenetet elindítottunk, onnantól könnyen má- solhatóvá, tárolhatóvá és terjeszthetővé válik. Ezért valahányszor digitális üzenetet szándékozunk közzétenni az interneten, előbb gondoljuk végig annak lehetséges közönségeit, akik majd olvashatják – marketingesek, esetleges munkaadók, bará- tok, leendő házastársunk, gyerekek, szülők, kormányhivatalnokok és így tovább. Vajon milyen benyomást keltünk mindezekben a közönségekben? 12. Vállaljunk személyes felelősséget! Ez talán a legnehezebb. Mi, amerikaiak, előszeretettel vádolunk másokat minde- nért, mert ettől úgy érezhetjük, hogy nem velünk van baj, vagyis valaki más dolga kijavítani. Gondoljunk például a túlevés problémájára. A Betegségmegelőzési és