Page 118 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 118
116 Médiaszocializáció 4. Szülői vélemények Végezetül a már említett, 48 főre kiterjedő felmérés néhány adata és a nyílt kérdé- seire adott válaszok ismertetésére kerül sor. A kérdőívet hólabdaszerűen terjesztet- tük online. A válaszolók többnyire felsőfokú végzettséggel rendelkező szülők voltak, valamennyiüknek volt óvodás vagy fatalabb gyermeke. Többségükben 30-as éveik- ben járó anyák válaszoltak, a mintába mindössze 5 férf került be. Az egyik válaszolónk egy rövid interjú során beszélt arról, hogyan és miért kap- csolódnak be a szülők egy interaktív fórum használatába: D. Csilla, egy 7 és egy 2 éves kisfú édesanyja, „tanácstalan anyuka” volt. Hiába próbált napirendet felépíteni, nem sikerült. Ő volt a kezdeményezője a Babanet tár- salgón egy topik indításának, 2007-ben ugyanabban az évben gyermeket váró szü- lőkkel teremtett kapcsolatot. A résztvevők vegyes foglalkozásúak voltak, de főleg értelmiségiek, bírók, tanárok, az ország minden részéről. A szűk csoportban hason- lóan vélekedtek a fontos dolgokról. A résztvevők 95%-a első gyermekét várta, sokan voltak tanácstalanok. A társalgónak 30-40 tagja volt fénykorában, nagy volt a pszi- chés jelentősége, hogy értesültek róla: más is ugyanazokkal a problémákkal küsz- ködik, mint ők. Igaz, volt nyomasztó része is, amikor az egyik anyuka arról értesült, hogy már mindenki gyereke elindult, csak az övé nem. Sok intim problémájukat is megosztották, a párkapcsolati problémákat, a családi élettel kapcsolatos gondokat. Nagyon ritkán volt súrlódás, a társalgás mindvégig baráti volt. Ha valakinek nem tetszett valami, inkább nem szólt hozzá. A Babanet tartott éves topik találkozókat, ott személyesen is megismerkedtek, végül zárt topikot hoztak létre, és néhányan a mai napig tartják a kapcsolatot. Ma már nem igazán működik a fórum, mindössze 3-4 aktív ember maradt. 1. táblázat: Mennyire bizonyultak hasznosnak az Ön számára az adott forrásból nyert információk? (1=a legkevésbé hasznos, 7=a leginkább hasznos) Könyvek (ismeretterjesztő, szakkönyv) 5,3 Ismeretterjesztő vagy szakmai folyóiratok, cikkek 4,5 Magazinok, napilapok (pl. Nők Lapja) 2,7 Saját szülei, rokonai tanácsai 4,3 Barátok, ismerősök tanácsai 4,6 Internetes ismeretterjesztő oldalak 4,4 Interaktív internetes oldalak (fórumok, blogok) 3,8 Úgy tűnik, hogy az internetes tájékozódás ugyan fontos, de távolról sem kizárólagos forrása a szülőknek. A túlnyomó többség, a 48-ból 44 válaszoló ugyan igénybe veszi az internet információit, de az interaktív internet követése meglepő módon a válaszolóknak csak 4/5-ére volt jellemző. 10-en állításuk szerint sohasem olvassák