Page 122 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 122
120 Médiaszocializáció A szülők aggódnak és segítséget várnak. Egy 2013-ban készült angol vizsgálat szerint, amit 3600 felnőtt körében végeztek, 8ból egy megkérdezett fatal anya arra panaszkodik, hogy a gyermeke első szava a „tablet” és nem a „mama”. 3 A folyamatos és média által vezérelt közösségi jelenlét, amit az okostelefon és tabletek viharos elterjedése tett lehetővé, nyilvánvaló hatással van a gyermekek fej- lődésére, szocializációjára és értékválasztására. Egy amerikai vizsgálat szerint a 10 év alatti gyermekek arra a kérdésre, hogy mi a 10 legjobb dolog a világon, a követ- kező sorrendet állították fel: 1. celebnek/hírességnek lenni, 2. jól kinézni, 3. gazdagnak lenni, 4. egészségesnek lenni, 5. popzene, 6. család, 7. barátok, 8. jó kaja, 9. jó flmek, 10. mennyország/isten. Ehhez kapcsolódva kiderült, hogy a szülők 85%-a meg van győződve arról, hogy a marketing és a reklámok állnak a gyerekek fogyasztási érdeklődése hátterében. A felnőttek azonban teljesen megváltoznak, ha a saját gyermekeikről van szó, és nem „általában” beszélnek a média gyermekekre gyakorolt negatív hatásáról. A Mat- tel Toys által forgalmazott meglehetősen furcsa baba család – a Monster High – emblémája egy koponya, piros masnival. A babák úgy néznek ki, mintha „kiskorú prostituáltak” lennének, és ráadásul egy koporsóban laknak. Kiderült, hogy az ab- szurd nekrofl játékot egyetlen szülő sem kifogásolja. Az egyedüli panasz a babák végtagjainak kiesésével volt kapcsolatos. 4 Mindenki megrökönyödve beszél arról, hogy a sminkelés divatba jött a 10 év alatti kislányok körében (szem-, ajakfestés), mégis a szülők 66%-a maga segítette a vásárlást. Kézenfekvő belátni, hogy a szülők mindent megtesznek saját gyermekük kérésére Jim Taylor idéz egy AVG-kutatást, amelyet 2 és 5 év közötti gyerekek körében végeztek. A kutatók kimutatták, hogy a gyerekek fejlettebbek a technika használa tában, mint egyéb készségek tekintetében: csak 43% tudott biciklizni, míg 58% volt képes számítógépes játékokat játszani. 10% tudott okostelefonon használni egy al- kalmazást, és 9% tudta bekötni a cipőjét. Többen tudnak megnyitni egy web brow- sert, mint ahányan úszni tudnak. 3 Mail online 2014. sept. 26. 4 Jim taylor: Raising Generation Tech: Preparing Your Children for a MediaFueled World. Sourcebooks, 2012. augusztus 1.