Page 127 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 127
BecKer györgy: A posztmodern és az iGeneráció 125 ugranak fel a honlapra, amit felkeres, személyes DM-üzeneteket kap és testre szabott ajánlatokat, hála az egyre szofsztikáltabb CRM-technikáknak. 16 A posztmodern fogyasztó kerüli az elköteleződést, átéli a szabadságot, ahol csak lehet. Hűtlen, és büszke rá. 1.2.7. Ambivalencia tűrés Városokban él, de imádja és élteti a természetet. Megveti a génmanipulációt, de fogalma sincs arról, hogy a GMO-mentes élelmiszereket kevésbé ellenőrzik, és job- ban vegyszerezik. Imádja és terjeszti a legkülönbözőbb összeesküvés-elméleteket, biciklivel jár, de repülővel utazik. A jelenséget, amikor ellentétes dolgok egymás mellett párhuzamosan léteznek, ellentétek paradox juxtapozíciójaként nevezik 17 Bármit és bárminek az ellentétét össze lehet rakni, ami néha mulatságos, néha ijesz- tő, és legtöbbször szórakoztató. Megjelenését a posztmodern fogyasztó életében jól szemlélteti a fentebb bemutatott, koponyára illesztett masni. Megvásárolja a kedvenc mobiltelefonját, amely mérföldkő a design történetben, ezért meglehetősen borsos áron kínálják, és ízléstelen műanyag tokba gyömöszöli, hogy megvédje a karcolá- soktól. Pedig pontosan tudja, hogy mire összekarcolódna, már végképp elavul. 1.2.8. Törzsi azonosítás és stílus A posztmodern fogyasztó stílust igényel mindenben – bár a stílust képtelen felis- merni, hiszen az mindig az egyénről szól, személyes. A divat – ami szükségszerűen külsőséges és normatív – stílust közvetít számára. Az ellentmondás nem zavaró. Ami stílusos, az drága (hiszen a divatos mindig drága). A posztmodern ember többféle életformában is megjelenhet szimultán, néha tel- jesen inkompatibilis értékrendszerek mentén, törzseket szervez maga köré, és akár óránként váltogatja juxtapozicionált törzsi szimbólumait. Délelőtt key account manager egy multinál (corporate branding), délután wannabe „easy rider” a Harley klubban, este pedig bobo (Bourgeois Bohême, lásd: urbandictionary.com) egy rom- kocsmában. Az összeférhetetlen dolgok szuperek, sőt egyenesen trendi, ha előzmény (hagyomány) nélkül történnek vele az események. 18 16 Az ügyfélkapcsolat-kezelés (Customer Relationship Management – CRM) fogalma egy cég part- nerei felé irányuló folyamatainak leírására vonatkozik. A CRM-szoftver célja, hogy ezeket a folyama- tokat támogassa, illetve hogy jelenlegi és potenciális ügyfelekkel kapcsolatos információkat tároljon. Forrás: Wikipédia: http://hu.wikipedia.org/wiki/CRM 17 firat i. m. (14. lj.). 18 Bernard cova – Veronique cova: Tribal Marketing: the Tribalisation of Society and its Impact on the Conduct of Marketing. European Journal of Marketing 36 5/6. (2002). 592–620.