Page 130 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 130
128 Médiaszocializáció ábrán a Maslow-féle motivációs piramis már nem a fziológiai szükségletek kielégí- tésén alapul. A legalsó, esszenciális szint a WiFi megléte. 2003-óta negyvenszeresére növekedett azoknak a háztartásoknak a száma, ahol nincs vezetékes telefon, csak mobil. A reklámozók mobil eszközökre optimalizált 24 médiatartalmakon keresztül folyamatosan elérhetik célcsoportjukat. A célcsoportok egyre jobb szétválasztására és szegmentálására, minél kisebb létszámú, ám homogé- nebb fogyasztási szokásokkal rendelkező fogyasztók meghatározására törekszik min- den hirdető. Az új média erre lehetőséget kínál. A tini nézők millióit szórakoztató, korábban egységes MTV (MusicTelevision) 22 különböző régióra optimalizálja mű- sorát, és képes rá, hogy akár 70%-ban a helyi ízlésnek megfelelő zenét sugározzon. 25 Megváltoztatta a reklámok és az egyén kapcsolatát a lehetőség, amit web 2.0-nak 26 nevezünk. Az internet társadalmasítása és az egyének lehetősége arra, hogy folya- matosan közöljenek médiatartalmakat életükről (képek, flmek, illetve hivatkozások mások által készített tartalmakra) azt jelenti, hogy a reklámok a fogyasztó által terjednek. Már nincs szükség tartalomszolgáltatásra. Különösen gyakori, hogy a gye- rekek megosztják érdekes, humoros, szokatlan vagy valamilyen más jellegzetesség miatt feltűnő felfedezéseiket, reklámokat is. 1.3.3. Mémek és vírusvideók A posztmodern marketing egyik legolcsóbb eszköze a szervezett média megkerü- lésére a fogyasztók és a mindig velük lévő képfelvételre alkalmas okostelefonok felhasználása. Hódítanak a korábban értelmetlennek tűnő, néhány napig vagy akár csak néhány óráig létező úgynevezett gerillareklámok, fash mobok (villámcsődüle- tek), amelyeknek médiája maga a fogyasztó, aki lefényképezi, videóra veszi, és az- után megosztja ismerőseivel, kvázi átveszi a média szerepét. Az igazán sikeres megosztások azok, amelyek az eredeti környezetből kiragadva képesek átértelmez- ni helyzeteket. Az interneten terjedő manipulált képeket vagy videókat mémeknek nevezik. A mechanizmus általában úgy működik, hogy valamilyen érdekes, szokat- lan vagy meglepő hír bejárja az internetet, majd ezt valaki átalakítja, eltorzítja és új jelentést ad neki. Például megjelenik egy buta „hír” arról, hogy egy harkály hátán utazik egy menyét. Néhány óra múlva már nemcsak a menyét lovagol a madáron, de az orosz elnök is ott ül a hátán. Napok alatt több ezren osztják meg és lájkolják. Óriási sikereket lehet elérni a különböző Photoshoppal átalakított képi montá­ zsokkal, amelyeket minden felhasználó maga is módosíthat. Emlékezzünk csak a 2001-es magyar szereplővel indított 9/11-es mémre: egy turista áll a WTC tetején 24 Stephen J. BluMBerg – Julian V. luKe: Wireless Substitution: Early Release of Estimates From the National Health Interview Survey, July–December. National Center for Health Statistics (2012). 25 peter–olson i. m. (5. lj.). 26 http://lifeboat.com/ex/web.3.0
   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135