Page 126 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 126
124 Médiaszocializáció zösségi háló közvetíti a folyamatot. Képessé teszi a posztmodern embert és gyer- mekét a szimultán önkifejezésre azáltal, hogy dokumentálhatja és felmutathatja, mit vásárolt, hol és kivel. Az összes ismerős egyszerre értesül arról, hogy hol ebédelt, és hogy nézett ki az étel, ebből következtethetnek rá, hogy milyen ember, és ki is valójában. 15 1.2.6. Hedonizmus és globalizáció: efemer világ A posztmodern fogyasztás hedonista, önmegerősítő aktussá vált, és inkább szoron- gáscsökkentő jellege van, mint a modern korban. „Born to shop” hirdeti a felirat a gyerek pólóján. Az aktív, ingerkereső fogyasztó számára az eseményeknek, élmé- nyeknek, képzeteknek nagyobb jelentőségük van, mint az eszméknek és ideológiák- nak. A tapasztalás és az azonnali öröm, illetve halaszthatatlan kielégülés rendkívül fontosak számára A posztmodern fogyasztó globális, nyelveket beszél, és könnyen költözik egyik országból a másikba. A globalizáció hatására humánusabb és toleránsabb ember, mint a történelem során bármikor. Nemtelen – a nemi sztereotípiák elmosódnak A nemi megkülönböztetés sértő. Az egyéni ízlés sokkal fontosabbá válik, és jelen- téssel bír a személyre vonatkozóan. Posztmodern jelenség: transzszexuális polgár- mestert választanak Indiában, szakállas nő nyeri az énekversenyt, gyesre megy a volt miniszterelnök. A nonkonformitás norma (a konformitás, ami a modernség para- digmája volt, mára szitokszó lett), kiszámíthatatlan (nincs mélysége és folyamatos- sága), a pillanatban, a pillanatnak él. Általában nyitott az új tapasztalatokra, és nincsenek előítéletei az árukkal és szolgáltatásokkal kapcsolatban, viszont azonnal elpártol, ha rossz tapasztalatot szerez. Az információs eszközeinek köszönhetően sokoldalúan tájékozott és egyre szofsztikáltabb. Jobban bízik saját magában és ké- pességében – hogy értéket találhat magának –, mint valaha. A posztmodern ember viselkedése individualistább lett. Nem törődik vele, hogy gyermekei örökölnek-e, szülei jól érzik-e magukat az idősek otthonában, viszont hajlandó önkéntes munkára szegődni a dárfúri menekülttáborba (de nem áll ki a bu- dapesti hajléktalanokat sújtó rendelkezések ellen), vagy elvonul Indiába néhány hó- napra egy ashramba megismerni saját érdekes lelkét. Fontosak a termékek egyéni, egyedi vonásai, ugyanakkor a látványos, népszerű, örömet okozó és azonnal hoz- záférhető dolgok kellenek. Minden róla szól és személyesen neki, őt fejezi ki, és ezt az érzést az egyre személyesebb média erősíti, táplálja. Személyre szabott hirdetések 15 Geof siMMons: Marketing to postmodern consumers: introducing the internet chameleon. European Journal of Marketing 42 3/4. (2008). 299–310.
   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131