Page 128 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 128
126 Médiaszocializáció A fenti rövid leírásból kirajzolódik a 21. századi ember marketing által formált képe. Nem nehéz észrevennünk, hogy ez a kép érzelemvezérelt, azonnal vágytelje­ sítésre koncentráló, a felelősség elől multi identitásokba és látványos, megosztható események mögé bújó, játékos embert ábrázol, akire leginkább az a szó illik: infan­ tilis. A posztmodern fogyasztó jobban hasonlít saját gyermekére, mint a történelem során bármikor. Egyvalami azonban markánsan megkülönbözteti: őt még képesek voltak szülei ellenőrizni, és beavatkozhattak, ha probléma merült fel. A posztmodern nemcsak megveti a korlátozást, hanem végrehajtani is képtelen. Az iGeneráció tehát úgy nő föl, hogy a vele szemben álló kihívások ismeretlenek és kontrollálhatatlanok, ezért igen veszélyesnek tűnnek Feltételezhetjük, hogy a gyermekeknek szóló reklámok tiltásával kapcsolatos tár- sadalmi igény és törvényhozói buzgalom csupán a jéghegy csúcsa. Lássuk tehát, mitől félünk és vajon igazunk van-e. 1.3. Az információs technológia változása és a reklámok 1.3.1. Szórakoztató gazdaság Hol vagyunk azoktól a boldog békeidőktől, amikor a médiakutatás középpontjában még a képernyő sarkában megjelenő betűk és fgyelmeztető szimbólumok álltak, megvédendő gyermekeinket az „ártalmas” hatásoktól? A mai kisgyerekek iPhone- 19 nal és tablettel játszanak a gyerekülésbe szíjazva, saját Facebook-profljuk van (még akkor is, ha a szolgáltató 12 éves korhoz köti a regisztrációt), és a legtöbb szülő elborzadna, ha meglátná, hogy milyen helyeken barangolt gyermeke az interneten. „A 2013-as év fordulópontot hozott a mobileszközök piacán: év végére a 18–59 éves inter- netezők több mint fele rendelkezett okostelefonnal, a táblagépek penetrációja pedig ugyan- ebben a csoportban egy év alatt több mint háromszorosára nőtt – derül ki a KutatóCentrum felméréséből. A most megjelent Smartphone Report adatai szerint az okostelefon-használók háromnegyede napi szinten internetezik készüléke segítségével, egynegyedük pedig több mint tíz általa letöltött alkalmazást használ aktívan.” 20 A média a múlt század végétől fokozatosan összeolvad a gazdasággal és kereskede- lemmel. Az AOL-Time Warner egyesülés (1999) kezdetben nem tűnt sikeresnek, de az idő őket igazolta: a telekommunikációs szolgáltató cégek egymás után hozzák létre tartalomszolgáltató részlegeiket (pl. Magyar Telekom – Origo), üzletláncok pedig saját mobilszolgáltatást ajánlanak (pl. Tesco Mobile, Penny Mobile). 19 Nancy signorelli: Age-Based Ratings, Content Designations, and Television Content: Is There a Problem? Mass Communication & Society 8 (4), (2005). 277–298. 20 HVG.hu, 2014. január 29. szerda.
   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133