Page 132 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 132
130 Médiaszocializáció a cikk vagy blog tartalma – a nem hirdetés része – erősíti a hirdetett termék, márka ígéretét, értékeit, vagy csak egyszerűen ugyanazt a célcsoportot érdekli. Egy autós 30 témájú weboldalon találhatunk autós hirdetéseket, férfaknak szánt médiahirdetése- ket, és természetesen a férfakat érdeklő kütyükről is érdemesebb itt beszélni, mint mondjuk az egészséggel kapcsolatos oldalakon. A blogok, podcastok és közösségi megosztó honlapok mindenki számára lehető- vé teszik a saját média előállítását, közzétételét, és hűséges nézőközönség verbuvá- lását. Például hiába tiltják be a kaszinók reklámozását a médiában, ha a furfangos kaszinótulajdonos interneten szerez népszerűséget azzal, hogy az emberek testét, homlokát, könyökét, vagy éppen egy terhes nő pocakját bérli ki reklámfelületnek. A vicces feliratokat az emberek megosztják, egymásnak küldözgetik. Mindez meg- kerüli a hagyományos médiát és a törvényeket is, és tízezer lelkes követőt szerez, akik mind a Golden Palace Casinóról beszélgetnek és posztolnak. 31 További alapvető változás a hirdetők számára a keresőprogramok egyik funkció ja, az ún. SEO (Search Engine Optimization). A szolgáltatás segítségével követhető, hogy egy adott IP-címről bejelentkező fogyasztó mi után érdeklődik. A keresőprog- ram a következő keresésnél már azokat a hirdetéseket tálalja, amelyek az érdeklő- dési körhöz kapcsolódnak. A hirdetések így szinte észrevétlenül a személyek pilla natnyi szükségleteihez igazodnak Új lehetőséget kínálnak a számítógépes arcfelismerő, illetve érzelmeket elemző programok. A reklámeszközhöz csatlakoztatott kamera segítségével megállapítható az arra járó neme, életkora, sőt a rassz is, ahova tartozik. A legfejlettebb eszközök képesek leolvasni a megjelenő reklám keltette érzelmeket is. Ha a szoftver elemez- 32 te az arra járót, akkor a neki éppen legmegfelelőbb reklámot kínálja fel. Mást lát egy 40 éves, fehérbőrű kaukázusi nő, mint egy 30 éves kreol. 33 A marketingszakma felé a következő évtized kihívása lesz a web 3.0, ami a fo- gyasztókról összegyűjtött töméntelen adat – az ún. Big Data – rendszerezése és kereskedelmi felhasználása. A jelenlegi, „szabályalapú” keresőprogramokat felvált- ják a mesterséges intelligenciát használó, az élő nyelvhez hasonlító formákat alkal- mazó, statisztikai alapon működő adatfeldolgozó szoftverek. Létrejön a szemantikus web. Azokat, akik csak „internetbevándorlók”, az X-generáció (1965–1984) vagy 34 a korábbi baby boomer (1945–1964) generáció tagjai, megbotránkoztatja a gondolat, hogy a technika szinte lehetetlenné teszi az elrejtőzést és a hagyományos értelemben vett magányt. Amit azonban tudnunk kell: a posztmodern technikai keretek között cseperedő iGeneráció számára ez a legtermészetesebb közeg. 30 http://adserver.blog.hu/2013/08/29/tartalomhoz_a_forma-_nativ_hirdetesek 31 peter–olson i. m. (5. lj.) 318. 32 Dan hill: Emotionomics: Leveraging Emotions for Business Success. London–Philadelphia, Kogan, 2008 39 33 Michael R. soloMon – Gary j. BaMossy – Søren T. asKegaard – Margaret K. hogg: Consumer Behaviour: A European Perspective. Harlow, Prentice Hall, 2013. 137 34 http://hu.wikipedia.org/wiki/Szemantikus_web