Page 131 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 131
BecKer györgy: A posztmodern és az iGeneráció 129 és a kamerába bámul, míg mögötte közeledik a gyilkos merénylők repülőgépe. Ké- sőbb az internetes közösség által Waldonak nevezett fgura számtalan helyen és manipulált képen bukkant fel, külön szócikke van a Wikipédián. 27 A folyamatos megosztást senki nem tudja kontrollálni, mert nem jósolható meg, hogy milyen következményekkel járhat egy tartalom elterjedése. Drámai példát mu- tat erre a Star Wars Kid jelenség. 2002-ben egy Ghyslain Raza nevű tinédzser fel- 28 vételt készített magáról, amint a Star Wars egyik híres vívójelenetét utánozza, fény- kard helyett egy golflabdafelszedővel hadakozva. Bár a felvételt nem szánta a nyil vá nos ság nak, osztálytársai mégis kiposztolták az internetre, ahol pillanatok alatt elterjedt, és minden idők legtöbbet letöltött vírusvideójának tartják. Pár hétre rá Star Wars Kid ajándéktárgyak lepték el az online boltokat, bögrét, pólót, kulcstartót lehe- tett kapni a fú képével. A kommentelők azonban nem kímélték a kissé túlsúlyos gyereket. „Fekély az emberiség testén”, írta valaki, és öngyilkosságra biztatták. Razát mélyen fel kavarta az esemény, depresszióban szenvedett, nem tudott iskolába járni, hosszas kezelésre szorult. A szülők 250 000 dollárra perelték a vi deót interneten meg- osztó gyerekek szüleit. Az online élet veszélyei és kockázatai meglehetősen nagyok. 1.3.4. Új eszközök, applikációk A technikai forradalom játékossá és vidámmá változtatja a reklámozást. Új reklám- eszköz az augumented reality. Az okostelefon kameráját egy meghatározott QR-kód beolvasása után, vagy még egyszerűbben csak egy tereptárgyra irányítva arra hasz- nálhatjuk, hogy környezetünket más szemmel nézhessük. A betöltődő alkalmazás mozgóképeket varázsol a telefon kamerája által látott valóságba, a képtárban meg- elevenednek a festmények, magyarázatok jelennek meg, az ajtóra irányított kame- 29 ra képernyőjén Hugh Grant lép ki a házból. A telefon GPS-funkcióját aktiválva az utcán sétálgatva megnézhetjük azt a flmrészletet, amit pont azon a sarkon forgattak világhírű sztárokkal. Természetesen reklámok vagy más fontos információk is el- juthatnak hozzánk és gyermekeinkhez ezen a szórakoztató alkalmazáson keresztül. Az online elérhető tartalom tág teret ad a reklám egyik ősrégi trükkjének a „kö zelség” kihasználásának. Az elv az emberi gondolkodás sémaképző jellegzetességét használja fel: az egymáshoz közel észlelt dolgokat hajlamosak vagyunk kapcsolatba hozni. Ezért reklámoznak szép emberekkel dolgokat, mert szépségük asszociálódik a termékkel is. Az online világban az ún. „natív hirdetések” jó példái a forma és a tartalom összekeveredésének. Natív hirdetésnek az számít, amit egy adott web fe- lü le ten megjelenő tartalomhoz azért kapcsolnak hozzá, mert valamilyen módon 27 John Benner: He’s the Real Tourist Guy. Wired News. http://archive.wired.com/culture/lifestyle/ news/2001/11/48397 28 http://en.wikipedia.org/wiki/Star_Wars_Kid 29 http://www.museum-id.com/idea-detail.asp?id=336