Page 135 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 135
BecKer györgy: A posztmodern és az iGeneráció 133 képző aktus lehessen, mint az összes társadalmi szabályt és kötelességet. A szocia- li záció gyermekkorban alakuló lényeges összetevője ezért a fogyasztói szocializáció. A fogyasztói szocializáció ismert defníciója Scott Ward-tól származik: „az a fo- lyamat, amelynek során a fatal emberek gyakorlatot, ismereteket és attitűdöket sa- játítanak el ahhoz, hogy mint fogyasztók megfelelően tudjanak fellépni a piacon.” 37 A fogyasztóvá válást a szakirodalom szükségszerű viselkedési normák és készsé­ gek elsajátításának tekinti, amelyek lehetővé teszik az egyén számára, hogy áruter- melésből, piaci műveletekből és az ebből képződő proftból élő kultúránkban meg- valósíthassa önmagát anélkül, hogy kárt szenvedne, vagy másoknak kárt okozna. A megfelelő fogyasztói szocializáció felkészítheti a gyermekeket, hogy mint ifjú fel nőttek képesek legyenek átlátni például egy kölcsönfelvétel (devizahitel) kocká- zatait, az illegális letöltések veszélyeit, és kihasználni a kapitalista társadalom lehe- tőségeit. 38 1. ábra: A fogyasztói szocializáció 5 szintje. A tevékenység legkorábbi lehetséges kezdete és kezdésmediánja Fogyasztó születik 5. szint: önállóan vásárol 4. szint: segítséggel vásárol 3. szint: kiválaszt dolgokat 2. szint: kérések 1. szint: megfigyelés 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Az életkor mediánja Legkorábbi életkor Forrás: M. soloMon et al (2013) Solomon és munkatársai a fogyasztói szocializációs fejlődés 5 szintjét mutatják be, egészen az újszülött kortól a fogyasztói magatartás, tehát az önálló vásárlás kiala- kulásáig (1. ábra). A gondolatmenet arra épül, hogy a kognitív fejlődés fázisai 39 egyformán fontosak a megfelelő szocializációhoz, ezért fgyelmet érdemelnek. Úgy vélik, hogy a fogyasztói szocializáció két legfontosabb ágensét a szülők és mé- dia jelentik. 37 Scott Ward: Consumer socialization. Journal of Consumer Research 1974. június 1. 1–16. 38 Karin M. eKströM: Consumer socialization revisited. In: Russell W. BelK: Research in Consumer Behavior. Vol. 10. Oxford, Elsevier Ltd., 2006. 71–98. 39 soloMon et al. i. m. (33. lj.) 457.
   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140