Page 121 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 121
BecKer györgy A posztmodern és az iGeneráció 1 A média és a reklámok által keltett kihívások 1. A média és az új technika hatása 1.1. A trend 2009 szeptember 7-én a New Yorker címlapján egy karikatúra volt látható. A hely- zet, amit ábrázolt, minden szülő számára ismerős: egy kisfú a táblánál magyarázza el a padokban üldögélő szülőknek, hogy mit is jelentenek azok a rövidítések, ame- lyeket az SMS-ekben, vagy e-mailekben küldözgetnek egymásnak a gyermekek. LOL, OMG, ROFL, XOXO stb. Nyilvánvaló, hogy gyermekeink valamit sokkal jobban tudnak, mint mi, szülők, tehát kompetensebben, gyorsabban és hatékonyab- ban igazodnak el a kütyüs világban és a közösségi térben. A társadalom egy része gyanút fogott: hátha nem is az 50 éve közellenségnek kikiáltott tv, illetve az ebből áradó reklámfolyam a legfontosabb veszély? Egy 2011-es amerikai vizsgálat azt igazolta, hogy a 8 éves kor alatti gyermekek még mindig a tv előtt töltik a legtöbb időt. A vizsgálat szerint a képernyő előtt töl- tött teljes idő 74%-át a televízió-nézés, 13%-át a számítógép, 10%-át a videojáték és mindössze 4%-át a mobiltelefon/tablet teszi ki. Az utóbbi fél évtizedben tabletek 2 és okostelefonok árasztották el otthonainkat, és drámai módon megváltoztatták gyer- mekeink szokásait. Az elkerülhetetlen és robbanásszerű infokommunikációs fejlődés eredményeképpen a fatalok teljesen más feltételek között és információs környezet- ben nevelkednek, mint a szüleik. Feltehető a kérdés, hogy a reklámok, illetve a mé­ dia gyermek fejlődésére gyakorolt hatását vizsgáló szakirodalom – az alapvető megállapításokat kivéve – használhatatlan és elavult­e. 2014-re (kevesebb mint egy évtized alatt!) itt termett az úgynevezett iGeneráció (a 2000–2010 között születettek), gyerekek, akik szimultán chatelnek telefonon, házi feladatot írnak és flmet néznek a laptopon. Olyan szavakat és rövidítéseket használnak, amelyeket a szülők nem értenek, olyan emberekért rajonganak, akiket nem ismernek. 1 A tanulmány korábbi változata eredetileg az Önszabályozó Reklám Testület megbízásából készült, köszönet Fazekas Ildikónak a bátorításért és segítségért! 2 Common Sense Media Research Study 2011. Zero to eight, Children media use in America (https:// www.commonsensemedia.org/research/zero-to-eight-childrens-media-use-in-america
   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126