Page 65 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 65
sági ágnes – Bálint Éva: Gyerekek a tévéképernyők előtt 63 A digitális műsorszórás és műsorterjesztés elterjedése révén a gyerekcsatornák által elért háztartások száma is folyamatos növekedést mutatott az elmúlt években. Az egyik legrégebben üzemelő csatorna, a Minimax a kezdeti 21%-os technikai lefe- dettségét 2014-re 78%-ra emelte, de a Cartoon Networké is 28%-ról 47%-ra nőtt, azaz a magyar háztartásoknak ekkora hányadában fogható. Ahol gyermek él a ház- tartásban, ott kimutatható, hogy a szülők törekednek azon szolgáltatáscsomagok előfzetésére, amelyekben a gyerekek számára is van speciális kínálat, így ezekben a lakásokban a gyerekcsatornák technikai penetrációja átlagon felüli. Az egy nézőre eső nézett idő növekedése mögött meghúzódó kínálati okokon túl vessünk egy pillantást azokra a tényezőkre is, amelyek a 13–17 éves korosztálynál a tévékészülék bekapcsolási arányát a korábban említett, igen jelentős mértékben csökkentették Az internet elérhetősége önmagában nem ad magyarázatot a jelenségre, hiszen a fatalabb csoportok otthonában ugyanúgy elérhető, mint az idősebbekében, ám a tényleges internethasználatban komoly különbségek mutatkoznak korcsoportok szerint. Ugyan már az is jelentős értéknek mondható, hogy a 4 és 7 év közöttiek 40%-a internetezik otthon, de a 13 és 17 év közöttieknél ez az arány 80%-ot tesz ki. Ráadásul nagyon sok időt tölt ez a csoport a világhálón: az otthon internetező 13–17 évesek 80%-a legalább egy órát, egyharmaduk több mint 3 órát tölt ezzel a tevékenységgel naponta. Ha pedig ez a generáció a rendelkezésére álló szabadidő- nek ilyen jelentős részét az interneten folytatható tevékenységekkel, kapcsolattar- tással tölti, érthető módon kevesebb ideje marad a tévézésre, annak ellenére, hogy ugyanennek a csoportnak az 50%-a nyilatkozik úgy, hogy szokott egyidejűleg té- vézni és internetezni. Ez utóbbi, a nemzetközi gyakorlatban „multitasking”-ként számon tartott jelenség tehát erősen jelen van a hazai gyakorlatban is – a tinédzser korosztályban a leginkább, de már korábban is. A 4–7 éveseknél 20%, a 8–12 éve- seknél 39% azok aránya, akikkel már előfordult, hogy tévézés közben neteztek. Háztartások %-a M2 99,9% Minimax 81,9% Disney Channel 80,1% Nickelodeon 67,3% Cartoon Network 52,8% Megamax 51,9% Duck TV 37,0% Boomerang 33,1% 2. táblázat: Gyermekcsatornák foghatósága JimJam 23,6% 2014-ben azokban a háztartásokban, ahol élnek Nick Jr 7,3% 18 év alatti gyerekek