Page 64 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 64
62 Médiaszocializáció a három földi sugárzású adó volt fogható, de egyharmadukra volt összesen jellemző az, hogy 10-nél kevesebb csatorna közül választhattak. A 10 alatti választék 2014-ben már csak a háztartások 12,7%-át jellemezte. Jelenleg a családok fele 10–60 csatorna adásaiból válogathat, és 38,4%-uknál fogható 60-nál is több magyar adó. Ott, ahol 18 év alatti gyermek is van a családban, átlagon felüli a csatornák szá- ma is, mivel a kábelszolgáltatók a gyerekeknek szóló legtöbb csatornát a legnagyobb családi csomagokban szerepeltetik. Az elmúlt 15 év során a gyerekeknek szóló csatornák tekintetében is nagyság- rendi bővülés következett be, de a csatornák elnevezésében és műsorkínálatában számos változás volt. 2000-ben már jelen volt a magyar piacon az a négy nagy gyerekcsatorna, amely a mai napig meghatározó részét köti le a gyerekek képernyő előtt töltött idejének. Hozzájuk 2008-ig további 6, főleg a legkisebbeknek, az óvo- dáskorúaknak szóló gyerekadó csatlakozott, 2014-ben pedig összesen már 12 gye- rekeknek szóló csatorna üzemelt (7. ábra). 7. ábra: Gyerekcsatornák jelenléte Magyarországon 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 Cartoon Network X X X X X X X X X X X X X X X X X Minimax X X X X X X X X X X X X X X X X FoxKids X X X X X Jetix X X X X Disney Channel X X X X X X Nickelodeon X X X X X X X X X X X X X X X A+ X X X Animax X X X X X X X X Boomerang X X X X X X X X X X Babytv X X X X X X X X X Bebe tv X X X X Duck tv X X X X KidsCo X X X X X X X JimJam X X X X X X X Megamax X X X X M2 X X X NickJr X X Az ábrán a csatornákat minden olyan évben szerepeltejük, amikor (akár csak az év egy részében is) jelen voltak a kínálatban.