Page 66 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 66
64 Médiaszocializáció Az interneten töltött időt meghatározó egyik fő tényező a Facebook. A 13–17 évesek kétharmada naponta használja, több mint egyharmaduk pedig naponta többször is. Segíti ezt a tevékenységet, hogy a korosztályba tartozók 60%-ának van okostelefonja, amin keresztül a világháló gyakorlatilag bármikor elérhető. A 8–12 évesek körében fele ekkora vagy kisebb értékeket találunk, a legfatalabbaknál azonban ezek az arányok még elenyészőek. 3. A tévénézés módja A Nielsen Közönségmérés elemző szoftverének segítségével több, a tévézést érintő külső tényező elemzésére is lehetőségünk van, így például annak vizsgálatára is, hogy a gyerekek egyedül vagy valaki mással együtt néznek-e, televíziót, vagy hogy a képernyő előtt ülve valóban tévéműsort néznek-e vagy más külső eszközről szár- mazó tartalmat. A műszeres mérés ma már képes a televízió-műsorok nem élőben, hanem késleltetve történő nézésének az azonosítására is. Mindezek a tényezők azért fontosak, mert kihatnak a tévéképernyő előtt töltött időre, és jelentősen befolyásolják a nézők csatornapreferenciáit. Azokban a háztartá- sokban, ahol van a tévéadások rögzítésére alkalmas eszköz, és azt használják is, már jelenleg is magas a nem élőben történő tévézés aránya (a tévé előtt töltött idő kb. 3–6%-át teszi ki), és ez a folyamat a jövőben várhatóan erősödni fog. Ez a fajta tévé- nézés, csakúgy, mint a DVD-/videónézés gyakorlatilag egy plusz tévécsatornát jelent az ezt használók számára, és – éppen a gyerekek tévénézésében – hasonló vagy maga- sabb részarányt jelent a képernyőhasználatukból, mint egy átlagos kábelcsatornáé. 3.1. Ki kivel néz? A 17 év alattiak a képernyők előtt töltött idejük 44%-ában egyedül tévéznek. A kor- ral egyre nő ez az arány: a 4–7 éveseknél még csak 37%, a 8–12 éves korosztálynál 45%, a 13–17 éves csoport esetében azonban már a tévézés fele egyedül zajlik. Napközben nagyjából ugyanannyi gyerek néz tévét egyedül, mint ahányan ezt társaságban teszik, a főműsoridőhöz közeledve azonban azoknak a száma nő jelentő- sen, akik szülőkkel vagy testvérekkel tévéznek együtt, míg az egyedül tévézők száma a nap folyamán szinte mindvégig ugyanannyi. Főműsoridőben is vannak tehát egye- dül tévéző gyerekek, csak kevesebben, mint azok, akik valaki mással együtt tévéznek. Az együtt tévézés idején nagyságrendileg ugyanannyira jellemző az, hogy a gye- rekek a saját korosztályukba tartozókkal nézzék együtt a műsorokat, mint az, hogy a 18–49 éves korcsoportba tartozókkal. Kevésbé (csak a nézés 7%-ára) jellemző, hogy a 4–17 éves korosztály tagjai 50 évnél idősebbekkel együtt tévéznének.
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71