Sportrovat
Vitathatatlan, hogy a gyerekeink generációjában a Youtube legyőzte a tévét. De a sportközvetítés még őrzi a televízió régi erejét: olyan médialátványosságot kínál, amely éppen most történik (kevesen néznek sportot utólag), és amelynek nézése maga is közösségi élmény. Láttad? Én is láttam. A szurkolás a gyerekeket is lelkesíti, akik kedvenc sportágaik fejleményeit időnként meglepően elmélyült figyelemmel követik. A sportcsatornák valósággal ontják hozzá a tartalmat.
Friss összeállításunk öt olyan segédanyagot kínál a médiaismeretet tanító pedagógusoknak, amelyek különböző nézőpontokból tekintenek sport és média kölcsönhatásaira. A legfontosabb belátásuk az, hogy a média sosem pusztán semleges közvetítője a sportpályák eseményeinek.
A sport a médián keresztül válik gigaüzletté. Nem véletlenül szentelt James Potter vaskos Médiaműveltség kötete egész fejezetet a kérdésnek, hogyan változtatta meg a sportokat „a pénz körforgása”. A sportüzlet szereplői olyan alaposan megtervezett márkák, mint a Bajnokok Ligája, amelyek a haszon maximalizálása érdekében alakítják a küzdelmek koreográfiáját. A közvetítésekben ma már alig látunk olyan képkockát, amelyen ne szerepelne legalább egy hirdető. A reklámból, szponzorációból érkező pénz fejleszti a közvetítés technológiáját, de cserébe kereskedelmi üzenet kúszik minden eladható felületre, néha még a bokszoló hátára is.
A sport persze nem csak a profikról szól. A régi tévézésnek, de a mainak is megvannak a kedvenc sportvetélkedői, amelyekben celebek vagy olyan lelkes amatőrök versengenek, akik mi is lehetnénk. Munkatársunk stopperrel mérte le az elmúlt három évtized népszerű sportvetélkedői változó időbeosztását, és éles szemmel írta le a műfaji módosulásokat a kulturális magazintól a valóság-televíziózás felé.
A sport elsősorban látvány, a képernyő előtt többet és kevesebbet is kapunk, mintha egy térben lennénk a játékkal. A kínálkozó felületeket információk töltik fel, a pályán zajló csata pedig mozisan izgalmas vizuális jelleget ölt, közelikkel, gyors vágásokkal, feszültségtől kirobbanó zenés etűdökkel. Már a sportcsarnok nézője is egyre kevésbé tudja levenni a tekintetét a kivetítőről vagy akár a saját telefonjáról.
Utolsó cikkünk a média közbejöttének legvaskosabb formáját járja körül, amikor a televíziós közvetítés igényei nyomán még a sportágak szabályait is megváltoztatják. A kihívások összeolvadnak, a menetek lerövidülnek, a labdák megnőnek, hogy a néző jobban szórakozzon, a tévétársaság könnyebben tervezzen, a hirdető pedig lelkesebben érdeklődjön. A média talán mélyrehatóbban járja és formálja át a sportot, mint valaha, ennek médiaértő feltérképezése pedig a gyerekek számára is jó mulatság. Mindegyik cikk gazdag példaanyaggal és gyakorlatias feladatokkal érkezik, órai munkához és házi feladatnak egyaránt alkalmasak.
Jó szórakozást és eredményes felhasználást kívánunk!
Töltse le ingyen a Sportrovat című gyűjteményünket és használja bátran szülőként, tanárként, otthon vagy az iskolában!
A foglalkozások témái:
- A Bajnokok Ligája-márka
- Reklámot nézünk vagy sportközvetítést?
- Hogyan változtak a sportvetélkedők az elmúlt 25 évben?
- Mit lát a néző, vagyis mit mutat meg a televíziós sportközvetítés?
- Tényleg hat a média a sportágak szabályaira?
Jelen kiadvány oktatási célra a megfelelő forrásmegjelöléssel szabadon felhasználható.