Képelemzések
Átlagos netezőként, a közösségi média felhasználójaként naponta több száz fénykép verseng a figyelmünkért. A legnagyobb részüket egyszerűen átpörgetjük, és a barátaink, családtagjaink vagy kedvenceink által posztolt képeken kívül csak néhány fotót nézünk meg alaposabban. Azokat, amelyek valamilyen okból kitűnnek a többi közül.
Az utóbbi két év néhány fotója a mi figyelmünket is felkeltette. Közelebbről is megnéztük és elemeztük őket. Választásainkat alapvetően befolyásolta, hogy a médiaértés, médiaismeret és vizuális kultúra területén járva fontos tanulságokat vonhassunk le, párhuzamokat mutathassunk meg a fotográfia vagy a művészettörténet klasszikusaival. Górcső alá veszünk sajtófotót, dagerrotípiát, mobilképet, kereskedelmi üzenetet, politikai kommunikációként használt képeket egyaránt, amelyek valahogyan mind virálissá lettek, váratlan népszerűségre tettek szert.
Minden fotó, amely megjelenik a nyilvánosságban, médiaüzenetté válik, így akként is értelmezhető. Ezért mindig megvizsgáljuk a kép készítőjének, szerkesztőjének szándékát, elemezzük, hogyan sikerült megfogalmazni az üzenetet, hogyan él a figyelemirányítás eszközeivel, milyen technikai megoldásokat alkalmaz, milyen kliséket és mintákat követ. A kép közönsége, vagyis a befogadók szempontjából megvizsgáljuk, hogyan érte el a kívánt hatást, és milyen további jelentésrétegeket nyitott meg.
Cikkeink diákok oktatásában alkalmazható segédanyagok, végigvezethető elemzések. Ismereteket, elemzési szempontokat elmélyítendő az egyes fejezetek után kérdésekkel, kiadható feladatokkal is segítjük a tanárok munkáját.
A kép alapú kommunikáció rendkívül népszerű a diákok között. Médiafogyasztási szokásaik alapján bátoríthatjuk őket, hogy válasszanak olyan, a közösségi médiában pörgő képet, amelyet akár az osztályközösséggel együtt elemezhetnek.
Segítségül összeállítottunk egy kérdéssort, amelyet érdemes végiggondolni.
- Milyen szándék vezérelte a fotó készítőjét? Kereskedelmi érdek, reklám, pr, dokumentáció, politikai kommunikáció, brandépítés, tudósítás?
- Valamilyen műfajba sorolhatók-e a képek? Portré, reklámfotó, környezeti portré, családi kép, amatőr telefonos kép, sajtófotó?
- Beállított vagy spontán képről van szó? Vagy spontaneitást színlel?
- Milyen képi mintákat, kliséket követ? Talán művészettörténeti előzményeket?
- Mennyire tudatos kompozícióról van szó?
- Milyen szerepet kap a szín vagy a színek hiánya? Dominál egy vagy több szín?
- Milyen okokból válhatott virálissá, miért osztották meg sokan, sok felületen? Van részlete, amely egy bizonyos csoport, szubkultúra számára fontos? Hasonlít valamilyen más képre? Tartalmazhat önironikus utalást?
Töltse le ingyen Médiaszertár kiadványaink közül a Képelemzések című részt és használja bátran szülőként, tanárként, otthon vagy az iskolában!
A foglalkozások témái:
- Selena Gomez: a többmilliószor lájkolt Insta-kép
- Reneszánsz sajtófotó: az utcán hever
- Családi portré a politikai küzdőtérben
- Politika, művészet, reprezentáció: a tekintélyes lazaság
- Mi köze a fotónak a halálhoz?
- A háború metaforikus képei: a szenvedő korpusz
Jelen kiadvány oktatási célra a megfelelő forrásmegjelöléssel szabadon felhasználható.