Youtube-enciklopédia

2020. 10. 06. internet cikk

Videótípusok A-tól Z-ig

Jelentés: a haul, azaz zsákmány vagy beszerzés videó ellentéte
Míg a haul videókban a videósok azt mutatják be, mit vásároltak, az antihaul videókban azt sorolják fel, hogy mit NEM fognak megvásárolni. A videótípus értelmezhető a túlfogyasztás, a pazarló trendek és a vásárlásra ösztönző termékstratégiák kritikájaként is.

Kapcsolódik: haul, unboxing, live shopping

Példa:

 

 

Jelentés: Autonomous Sensory Meridian Response, azaz „önálló érzéki-idegi reakció”
A videótípus megnevezése egy megnyugtató, kellemes, bizsergető érzésre utal, amit bizonyos hangok válthatnak ki. Az érzékek finom, fülön át történő ingerlése nem mindenkinél működik, van, aki teljesen közömbös marad. A videósok célja, hogy a nézők elérjék ezt az állapotot, ezért jellemzően a hangokat nagyon közelről, jó minőségben rögzítik. Egyes videósok suttognak, mások az evés hangjait rögzíti, míg vannak, akik különféle tárgyakat piszkálnak.

Kapcsolódik: mukbang

Példa:

 


Forrás: Mi az ASMR videó? Velem van a gond, ha nem értem?

Jelentés: „szépség”, azaz sminkes vagy szépségápolással kapcsolatos videó
A videótípus megnevezése a videó témájára utal, a beauty-videók ugyanis alapvetően szépségápolással foglalkoznak pl. smink, arcápolás, hajápolás.
Sok influenszernek a beauty a fő profilja, van, aki saját kozmetikai márkát is alapított.

Kapcsolódik: routine

Példa:

 


Forrás: Legyél Te is YouTube beauty sztár!

Jelentés: „kihívás”
Az első igazán népszerű internetes kihívás az ice bucket challenge volt, ami valójában egy jótékonyságra felszólító akciónak indult. A kihívásban szereplő személynek egy vödör jeges vizet kellett magára borítania, és felszólítania a videó nézőit a jótékonykodásra.
Azóta a kihívások trendekként jönnek-mennek, számtalan változattal találkozhatunk már az interneten. Sok kihívás már nem kapcsolódik jó ügyhöz, és az elvégzendő cselekedet akár veszélyesnek is minősülhet: pl. mosókapszula-kihívás.
 
Példa:

 

 

Lásd: mukbang


Példa:

 

 

Jelentés: Do It Yourself, azaz „csináld magad”, magyarul barkácsolás
A kifejezés nem csak a videók kapcsán lehet használatos. A DIY lényege alapvetően az, hogy az ember saját maga készít el valamilyen tárgyat vagy végez el valamilyen munkát ahelyett, hogy vásárolna vagy szakember segítségét igényelné. Ez jelenthet kreatív hobbit, lakásfelújítást, főzést, tisztítószerek készítését stb. A DIY-videók lépésről lépésre nyújtanak útmutatót a különféle munkálatokhoz. Sokszor tematikusak: pl. karácsonyi dekoráció, Halloween-jelmezek.

Kapcsolódik: how to

Példa:

 


Forrás: DIY jelentése, mi az a DIY és mire jó?

Jelentés: “rajzold le az életed”
A videóban a videós elmeséli az élettörténetét, miközben egy táblára rajzolva folyamatosan illusztrálja is azt. A rajzolás során felbukkannak az élettörténet kulcsfigurái, főbb motívumai, és a folyamatot legtöbbször gyorsított felvételen látjuk. A videó sokszor személyes és kitárulkozó.  

Példa:

 

 

Jelentés: szó szerint „játékjátszás”, játék videójátékkal
A videós egy adott videójátékkal játszik éppen. A videón látható a játékmenet, sokszor maga a videós is. A videós legtöbbször kommentálja a játékfolyamatot. A felvételt élőben is közvetítheti, azaz streamelheti. A játék közben elhangozhat sok tipp, trükk és tanács.
Sok influenszernek a gameplay a fő profilja.

Példa:

 

 

Jelentés: zsákmány vagy beszerzés videó
A videó készítője megmutatja a kamera előtt, hogy miket vásárolt. Sokszor kapcsolódik a vásárlás egy-egy bolthoz, webshophoz vagy valamilyen szezonális leárazáshoz. A videósok leggyakrabban ruhákat, szépségápolási termékeket, lakásdekorációs tárgyakat mutatnak be. A nézők így anélkül részesülhetnek a vásárlás izgalmában, hogy igazából pénzt költenének.
Hasonló az unboxing videóhoz, amikor eredeti csomagolásból bontanak ki termékeket. 

Kapcsolódik: antihaul, unboxing, live shopping

Példa:

 


Forrás: Haul videót nézni nagyon is addiktív – akkor is, ha átvernek

Lásd: tutorial

Lásd: roomtour


Példa:



Jelentés: „vásárlás élőben”
A videós kamera segítségével felveszi, ahogy éppen vásárol, így közvetítve vásárlás közbeni gondolatait, élményeit, véleményét.  

Kapcsolódik: haul, antihaul, unboxing

Példa:

 

 

Jelentés: az "enni" (먹는; meokneun) és "adás" (방송; bangsong) szavakból tevődik össze
A videó során a videós a kamera előtt étkezik, általában nagyobb mennyiségű ételt elfogyasztva. A trend Koreából ered, de nem csak koreai ételekre vonatkozik. Alapvetően a közös étkezés mint szociális tevékenység pótlásaként bukkanhatott fel ez a műfaj.
Amikor az étel elfogyasztását megelőzi az étel elkészítése, az a cook-bang.
A mukbang néha keveredhet az ASMR videótípussal, amikor a felvétel során kiemelt szerepet kapnak az evés hangjai is.

Kapcsolódik: ASMR, cook-bang

Példa:

 


Forrás: Koreai trendek 1. rész: Vedd fel magad miközben eszel!

Jelentés: „csíny”, átverés
A videóban egy gyanútlan áldozatot valamilyen módon megviccelnek, átvernek. A videó elején általában láthatjuk az átverés előkészületeit, a végén pedig a leleplezést. Kiemelten fontos az áldozat reakciója az átverésre, majd a lelepleződésre. A videó tartalmazhat rejtett kamerás felvételeket is.

Kapcsolódik: reaction

Példa:

 

 

Jelentés: Question and Answer, kérdezz-felelek
A videós általában egy másik platformon pl. Instagramon felszólítja a követőit, hogy tegyenek fel neki kérdéseket, majd a videóban az általa kiválogatott kérdéseket meg is válaszolja. Gyakran a videós megad egy konkrét témát, amivel kapcsolatban lehet kérdezősködni.

Példa:

 

 

Jelentés: „reakció”
Ennek a videótípusnak a lényege, hogy látszódjon, valaki hogyan reagál érzelmileg bizonyos dolgokra pl. szituáció, videó, zene, étel.

Alapvetően két típusa lehetséges:
1. Az illető nem tudja, hogy felvételt készítenek róla, így a reakciója teljesen természetes. Általában valamilyen meglepetéshez kapcsolódik a felvétel elkészítése.
2. Az illető tudja, hogy felvételt készítenek róla, vagy önmagát veszi fel, ahogy épp reagál valamire. Ebben az esetben a képernyőn egyszerre látjuk az alanyt és azt, amire reagál.

Kapcsolódik: prank

Példa:

 

 

Jelentés: szó szerint „szobatúra”, egy helyiség bemutatása
A videós bemutatja lakásának egyik helyiségét, annak berendezési és használati tárgyaival együtt.
Amikor az egész házban körbevezetik a nézőt, az a house tour.

Kapcsolódik: house tour, what is in my bag

Példa:

 

 

Jelentés: „rutin”
A videós bemutatja, hogy általában hogyan, milyen eszközökkel csinál bizonyos dolgokat. Népszerűek például a reggeli rutin videók, amelyekből megtudhatjuk, hogy a videós mit szokott csinálni egyből felkelés után, hogyan ápolja reggel az arcbőrét, mit szokott reggelizni stb.

Kapcsolódik: beauty

Példa:

 

 

Jelentés: oktató videó

A videóban elmondják és/vagy megmutatják, hogy hogyan kell csinálni bizonyos dolgokat. Ez lényegében bármi lehet: pl. kreatív hobbi, informatika, autóvezetés, tökfaragás.

Kapcsolódik: how to, DIY

Példa:

 

 

Jelentés: „kicsomagolás”
A videóban új termékeket eredeti csomagolásukból bontanak ki. Ez lehet több termék kicsomagolása (lásd: haul videók) vagy egyetlen termék részletes ismertetése és beüzemelése (pl. elektronikai eszköz esetén). A videótípus tartalmilag igen széleskörű lehet, elektronikai eszközökről, játékokról, szépségápolási termékekről egyaránt készülhet unboxing. Sokszor az influenszerek a szponzoroktól kapott ajándékcsomagokat bontják ki a kamera előtt. 

Kapcsolódik: haul, antihaul, live shopping

Példa:

 


Forrás: Csomagolás a főszerepben: Az unboxing őrület

Jelentés: „mi van a táskámban”
A videós részletesen bemutatja, mi van a táskájában. 

Kapcsolódik: roomtour, house tour

Példa: