TikTok-titkok 1.

2020. 07. 24. internet cikk 5–10. évfolyam

A Z generációs tinik játszótere, a tátogás művészete, a kihívások melegágya – ez volna a TikTok nevű alkalmazás, mely rohamosan növekvő népszerűségével kikerülhetetlen témát jelent, ha meg akarjuk érteni a mai fiatalok netezési szokásait. Lássuk tehát, mit tud, miért népszerű, hogyan használják és milyen veszélyei vannak a TikToknak!

„A TikTok az idődnek az a része, amikor nem kell jól viselkedned. Ez nem YT, nem IG, nincs photoshoppolva — ez a fogmosás pizsamában a hálószobában, 7:45-kor. Ez valódi. Ez nyers. Ez egy sztori 15 másodpercben. És ez sokkal nagyobb buli. A TikTok nem a versenyzésről vagy az átgondoltságról szól. Hanem arról, hogy addig görgetsz, amíg a hüvelykujjad bírja, és gondolkodás nélkül posztolsz. Szóval dobd be a videódat a ringbe és tokkolj” – így hirdeti magát az ingyenes videóapp, a TikTok, melyen 15 másodperces videókat rögzíthetnek a felhasználók zenés, táncos, humoros, mémes, kisállatos vagy akár kihívásos tematikában. Mindezt különböző trükkel, szűrővel és effekttel megspékelve.

Dióhéjban

A TikTok 2016 szeptemberében debütált Kínában Douying néven. A nemzetközi piacra egy évvel később lépett, majd óriási sebességgel lett Ázsia és az USA vezető rövid videós platformja. 2017 novemberében megvásárolták a nagyjából teljesen ugyanazon az elven működő musical.ly startupot, mely akkoriban elfoglalta az amerikai és az európai piac nagy részét. A felvásárlás után a musical.ly minden tartalma és felhasználója átkerült a TikTokhoz.

A TikTok elképesztő követőtáborral bír, jelenleg az Instagrammal küzdenek a legnépszerűbb applikáció címéért. A havi aktív felhasználók száma 800 millió körül mozog, 29%-uk pedig naponta nyitja meg az alkalmazást. Igen fiatal célközönséget szolgál ki: egy friss hazai kutatás szerint a felhasználók 76%-a a 11-18 éves korosztályból kerül ki. A megkérdezettek 30%-a napi 1 óránál is többet tölt el az alkalmazáson.

A népszerűség okai

A TikTok ereje a könnyed szórakoztatásban rejlik. Mondhatnánk, hogy ez a Youtube-ra is igaz, ott viszont több percet, akár fél órát is rá kell szánni egy-egy tartalomra. A TikTok-videók pont a rövidségük miatt kifejezetten könnyen fogyaszthatóak és akár újraalkothatóak. Minimális eszközökkel, idő- és energiaráfordítással, illetve kreativitással tényleg bárki készíthet tartalmat és érhet el több ezer emberhez igen rövid időn belül.

@gyorfidani

Nézd végig!!! ##gyorfipal ##fyp ##foryou ##foryoupage

♬ eredeti hang - gyorfidani

A TikTok a többi közösségimédia-platformtól egy dologban tér el markánsan, mégpedig az „igaziságra” való törekvésben. A TikTok köreiben az a menő, ha minél természetesebb a videó és a videó készítője is, ellentétben az Instagramon és Facebookon kialakult erős ideálképekkel.
A meglepetés ereje és a másolhatóság szintén fontos tényezők. A kreatív és vicces videók gyakran tartalmaznak valamilyen meglepő fordulatot. A tartalmak pedig nagyon könnyen sokszorosíthatóak és személyre szabhatóak, így bárki részesévé válhat egy trendfolyamnak.

https://www.tiktok.com/@sashapoldmaa/video/6800417406322789637

A TikTok népszerűségét minden bizonnyal annak is köszönheti, hogy jelenleg ez az egyik olyan platform, ahol a fiatal felhasználók szülei még nincsenek jelen. Az idő előrehaladtával folyamatosan szivárgott el ez a generáció Facebookról, Instagramról és kereste saját helyét, ahol vele egyidősökkel alkothatott közösséget. A TikTok megfelelő platform ehhez, bár csak idő kérdése, hogy az idősebb korosztály is felfedezze magának a benne rejlő lehetőségeket, ahogy a többi felület esetében is így történt.

A közösség ereje

A TikTok sokban hasonlít más közösségi alkalmazásokhoz, a videók például lájkolhatók, a felhasználók követhetők, a hírfolyam pedig nagyjából úgy működik, mint az Instagram vagy Facebook esetében. Az alkalmazásnak, nem meglepő módon saját univerzuma is alakult ki, külön sztárokkal, mémekkel és kihívásokkal. Tavaly megrendezték az első hazai tiktokos rendezvényt is, ahol megválasztották az év tiktokkerét is. Ráadásul több külföldi és magyar hírességnek is van saját fiókja (Justin Bieber, Britney Spears, Rita Ora, Khloe Kardashian, Csonka András, Dallos Bogi).

https://www.tiktok.com/@csonka.andras/video/6797082056665910534

A tiktokos influencerekből sincs hiány. A legnagyobb véleményvezérek más platformokon is jelen vannak, például Youtube-on vagy Instagramon. Sok esetben viszont pont más oldalak influencerei jelennek meg a TikTokon, hogy ott is tovább gyűjthessék a követőket. Nem meglepő, hogy a hirdetők is egyre bátrabban nyitnak a platform felé. Elsősorban azok a márkák érdekeltek ennek az új felületnek a lehetőségeiben, akik a tinédzserekhez szeretnének szólni. Ennek ellenére egyre több szervezet és vállalat készít itt profilt, hogy növelje elérését.

@orszagosmentoszolgalat

 

♬ eredeti hang - orszagosmentoszolgalat

A különböző kihívások és trendek elképesztő gyorsasággal terjednek és kovácsolnak össze közösségeket. A karantén ideje alatt például kifejezetten elterjedtek a családtagokat is bevonó videók. A szórakozás mellett azért komolyabb témák is megjelennek, jelenleg például a korona vírussal kapcsolatban rengeteg anyag készül. A WHO is készített profilt, melyen főként a vírus elleni védekezés és a fertőzés megelőzése köré épülnek a tartalmak. Ráadásul az alkalmazáson belül folyamatosan nyomon lehet követni a hazai és nemzetközi adatokat a vírus terjedésével kapcsolatban.