Ne kérdezd a majmot!

2020. 07. 22. internet cikk 3–10. évfolyam

Kérdezd Bongót nevű sms-ezős szolgáltatás elsősorban azok számára csenghet ismerősen, akiknek a környezetében általános- vagy középiskolás gyerekek vannak, vagy maga is rendszeresen követi a YouTube felkapottabb fiatal influenszereit.

Bongo, a mindentudó majom pár éve szélvészként söpört végig a tinik mindennapjain, de a Gazdasági Versenyhivatal által indított eljárás, és a szolgáltatás ideiglenes felfüggesztése egyelőre berekesztette a terjeszkedést. Ebben az anyagban górcső alá vesszük a jelenséget és feltérképezzük a médiaértéssel kapcsolatos aspektusait.

Bongó szeme mindent lát

A szolgáltatás igénybevétele igen egyszerű, egy nevet, egy várost és a bennünket érdeklő témát (pletyka, szerelem, jövő stb.) kell sms-ben elküldeni a megadott számra. Pár percen belül a „szuperintelligens” majomtól már meg is érkezik a vicces, személyre szabott információkat tartalmazó üzenet, és mindenki elhűlve kérdezi, hogy „de ezt honnan tudja rólam?”. Olyan elképesztő dolgokat tud ugyanis ez a Bongo, amit bárki digitális lábnyoma elárulhat. Bongo nem rendelkezik varázsgömbbel, pusztán algoritmusokkal, mesterséges intelligenciával és némi emberi erőforrással. A név és a város ismeretében minden, az interneten elérhető információt összeszed és kreál belőle egy egyedinek tűnő választ. Legrosszabb esetben pedig olyan nagy általánosságokat tartalmazó választ küld, mint amilyeneket a horoszkópban olvashatunk.

A Kérdezd Bongót célcsoportja a fiatalkorúak. Már maga a szolgáltatás arca, a cuki állatka is azt sugallja, hogy erősen le van szűkítve a megszólítandók köre. A kamaszokat, de akár a még kisebbeket is foglalkoztatja, hogy ki mit gondol róluk, ki szerelmes beléjük, milyen pletykák keringenek róluk. Ez egy aranybánya. Ráadásul még szórakoztató és vicces is, amivel jól el lehet ütni az időt. Na meg, hízlalni a telefonszámlát.

A szolgáltatás ugyanis emelt díjas, egy sms 508 Ft-ba kerül. Bongo általában nem áll le egy sms után, megkérdezi, akarunk-e még többet tudni. Ha esetleg nem akarunk többet tudni, akkor is küldözgeti a reklámcélú üzeneteit. Ez mind igazából akkor kezd érdekes lenni, amikor figyelembe vesszük, hogy többnyire kiskorúak a felhasználók, akik valószínűleg nem a saját pénzükből trécselnek. És itt érkezünk el a jelenség legproblematikusabb részéhez.

Influenszerek a majom szolgálatában

Az ausztrál anyacég, a Crowd Mobile, mely  egyéb telefonos, fizetős szolgáltatások mellett  megismertette Bongót a nagyvilággal, a 2010-es évek elején kezdte el működését, azóta nemzetközileg is bővítette bázisát és jelenleg több mint 20 országban érhető el ez a szolgáltatás. Magyarországon 2015 óta vannak jelen, legalábbis akkor jelentek meg a Facebookon. Míg külföldön főként televíziós reality műsorok és koncertek alatt reklámozták a szolgáltatást, addig nálunk a hazai influenszerek vitték el hátukon a hirdetést. Számtalan olyan youtuber ágyazta be a szolgáltatást a videóiba, akiket főként az említett korosztály követ.

Az, hogy a youtuberek saját tartalmaiban reklámok is megjelennek, nem újdonság. Hirdetésmentes influenszer manapság nem is igen akad. A hirdetők pedig kifejezetten jól járnak, ha a Z generáció példaképeivel működnek együtt. Ám a korrekt videós promóciónak is megvannak a maga követelményei, melyeket sok youtuber hagy rendszeresen figyelmen kívül, ezzel pedig félretájékoztatja befolyásolható kiskorú követőit.

A Gazdasági Versenyhivatal előírása szerint a hirdető és az influenszer közötti együttműködésnek könnyen átláthatónak, egyértelműnek és szembetűnőnek kell lennie amellett, hogy valós, hiteles, tisztességes képet kell mutatnia a reklámozott termékről vagy szolgáltatásról. A YouTube esetében egyszerűen a videó feltöltésekor kell bejelölni egy arra utaló négyzetet, hogy a videó fizetett promóciót tartalmaz, ez a szöveg fog később a videó felületén megjelenni. Az elvárt jelölések elmaradása megtévesztő lehet a felhasználóknak, emiatt pedig tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősülhet az adott tartalmat feltöltő személy tevékenysége.

A magyar youtuber palettán számtalan olyan influenszert találunk, akinek a videójában (vagy videóiban) valamilyen formában felbukkant Bongo. A megjelenítés módja azonban igen eltérő volt. A Your Choice nevű kritikus csatorna két tagja összeszedte ezeket az eseteket és csoportokba rendezte őket aszerint, hogy mennyire (nem) feleltek meg a fizetett tartalmak követelményeinek. A megvizsgált videók alapján négy nagyobb halmazt állítottak fel:

1. rejtett szponzoráció, a szolgáltatás árát nem tűntetik fel, nincs leírás a szolgáltatásról

2. rejtett szponzoráció, a szolgáltatás árát nem tűntetik fel, van leírás a szolgáltatásról

3. rejtett szponzoráció, a szolgáltatás árát feltűntetik, van leírás a szolgáltatásról

4. nem rejtett szponzoráció, a szolgáltatás árát feltűntetik, van leírás a szolgáltatásról

A négy csoport közül az utolsó felel meg teljes mértékben a szabályozói kritériumoknak, ám itt található a legkevesebb videó. Sajnos a gyakorlat azt mutatja, hogy a gyerekek körében népszerű, legtöbb feliratkozóval rendelkező, legnézettebb csatornák közül többen is az első két kategóriába sorolhatóak. A videósok gyakran vezetik fel úgy a szolgáltatást, mint valamit, amit ők személyesen már régóta ki szeretnének próbálni vagy, hogy sok kommentben kérték őket rajongóik, hogy próbálják ki, vagyis voltaképpen csak a közösség nyomásának engednek. A videósok többnyire buzdítják is a követőiket a szolgáltatás használatára és kérik, hogy osszák meg velük a majom válaszait  vagyis a személyesebb kapcsolat ígéretét kötve a szolgáltatás igénybevételéhez. A kommentszekciókban alámerülve találhatunk számos olyan tizenéves felhasználót, aki azt írja, hogy több ezer forintokat játszott el így. Kezdő videósok, pár száz feliratkozóval szintén közzéteszik a hozzájuk érkező válaszaikat, ezzel is lényegében ingyen reklámot szolgáltatva a cégnek. A jelenséget kritikailag, de szórakoztatóan feldolgozta a legnépszerűbb magyar influenszer is:

A GVH-vizsgálat alatt álló szolgáltatás influenszer-kommunikációja különösen aggályos:

A hirdetéseket etikátlanul megjelenítő véleményvezérek lényegében arra buzdítják fiatal követőiket, rajongóikat, hogy gondolkodás nélkül osszák meg személyes adataikat egy szolgáltatással, ráadásul úgy, hogy ezzel a szüleik pénzét költik. Nem véletlen, hogy több panasz is érkezett a meglepett és aggódó szülőktől a hatóságokhoz.

A GVH idén februárban indított eljárást a szolgáltatás reklámjai miatt, amelyek megsérthették a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmát. Az intézkedés meghozatalát felgyorsította a járványhelyzet miatti digitális oktatás bevezetése, ami a gyerekeket még inkább a képernyők elé szögezi. Az intézkedések nem csak a szolgáltatás üzemeltetőjére vonatkoznak, három influenszer marketinget közvetítő ügynökség és a gyerekek körében szintén népszerű online sorozat, a Középsuli websorozatot kiadó cég is a kötelezettek körébe tartozik (ugyanis az egyik epizódban megjelenik a beépített hirdetés). A vállalkozást 2014 tavaszán is megbüntették már Angliában, mivel a gyermekeket célozza és indokolatlanul ösztönzi az emelt díjas sms-ek küldözgetését.

Összegzés

Ahogy a tévés jóslás vagy a távgyógyító műsorok egy idősebb korosztály hiszékenységére építenek, úgy veszi célba a netes gazdaság egy szegmense a gyerekeket. Adatgyűjtésre és emelt díjas szolgáltatások értékesítésére kihegyezett alkalmazások sajnos időről időre fel fognak bukkanni. Hasonló kérdezz-felelek típusú telefonos szolgáltatásból is rengeteg van, az anyacég szárnyai alatt is fut például egy másik magyarul is elérhető, hasonló szolgáltatás, pontosan 508 Ft-ért sms-enként.

Az egyetlen gyógymód, amivel elkerülhetjük a csapdákat, az tudatos fogyasztói magatartásunk fejlesztése. Vegyük sorra, hogy milyen médiaértési kérdéseket, szempontokat kínál a jelenség, majd beszéljük át ezeket a diákokkal közösen.

 

Források: 

A youtuberek kalandjai a promóciókkal

Ne kérdezd a majmot, mert nem lesz olcsó

A GVH ideiglenesen felfüggesztette a Kérdezd Bongót emeltdíjas szolgáltatást

Phone firm fined over Bongo text service aimed at young people

Ez most akkor reklám

#Megfelelés #Véleményvezér

Feladatok: