Influenszerekről általában

2020. 07. 21. internet cikk 5–10. évfolyam

Influenszerek, vloggerek  tisztázzuk a fogalmakat!

„Ha nagy leszek, influenszer akarok lenni!” – halljuk egyre többször a gyerekektől, mi pedig csak értetlenkedünk, hová tűntek az űrhajós, színész vagy éppen állatorvosi ambíciók, miközben kimondhatatlan nevű emberek közönségtalálkozójára igyekszünk csemeténkkel a bevásárlóközpontba. A gyerekek rajonganak értük, a fiatalok követik őket, és sokszor olyan felületeken, olyan tartalmakat szolgáltatnak, amiről feltehetőleg fogalmunk sincs. Pedig az influenszer kifejezést évek óta hallani, és maga az influenszer-jelenség is már mélyen beleivódott a fiatalok kultúrájába.

Kit nevezünk influenszernek?

A fogalom maga egy 1955-ös, a tömegkommunikációs eszközök hatását vizsgáló médiaelméleti tanulmányból származik, amely tézise szerint az emberek véleményét valójában nem a média, hanem úgynevezett véleményvezérek alakítják, akik hajdanán az egyházi és világi vezetők voltak. A kifejezés az angol to influence”, azaz a hatást gyakorol, befolyásol" szóból ered, így az influenszer lényegében befolyásoló ember". Modernebb formájában influenszer lehet bárki, aki a közösségi média valamely felületén  azaz Facebookon, YouTube-on, Instagramon vagy újabban TikTokon  méretesebb követőbázissal rendelkezik. Befolyásoló erejük mérhető is: a követők és lájkok számával, az aktivitási statisztikákkal és elérési útmutatókkal egészen pontosan be lehet határolni, hogy nagyjából mekkora valakinek a vélt befolyásoló ereje. Viszont nem feltétlenül a követők személyes véleményének befolyásolásáról van szó az influenszerek esetében, hanem inkább a vásárlási döntéseik, szokásaik irányításáról. Influenszer és marketing szorosan összefüggnek, de ne rohanjunk ennyire előre.

Egy-egy influencer több közösségi médiafelületen is jelen lehet. Tartalmaikat a megfelelő platformokhoz igazítják, sőt, irányíthatják is követőiket egyik helyről a másikra – például egy Instagram-posztban buzdíthatják közönségüket a legújabb videójuk megtekintésére Youtube-on. Muszáj, hogy az influenszer aktívan jelen legyen az általa választott felületeken, és folyamatosan tartalmat szolgáltasson követői számára. A téma szerteágazó: kapcsolódhat tevékenysége divathoz, utazáshoz, életmódhoz, számítógépes játékokhoz, fényképezéshez, szinte bármihez. Lehet informatív, útmutató jellegű, de lehet a célja pusztán a szórakoztatás is. Ráadásul az emberi forma sem alapvető követelmény, gondoljunk csak Grumpy Catre, a morcos fejű macskára, akinek internetes mémként indult a karrierje, végül 2017-ben a Forbes az év legbefolyásosabb háziállatának választotta. Azt, hogy pontosan mi a titok, mitől lesz valaki felkapott ezeken a felületeken, nehéz megmondani. A fiatalok közössége maga termeli ki rajongásának tárgyát, direkt módon, felülről beleavatkozni ebbe a folyamatba szinte lehetetlen.

Influenszer vagy médiasztár?

Mivel egy elég tág fogalomról van szó, eligazodni sem olyan egyszerű az influenszerek között. A követők száma alapján viszonylag könnyű kiszúrni, hogy kik a legnépszerűbbek. Azokat, akiknek több mint egymillió követőjük van, megainflueszereknek nevezzük. A lakosságszám arányait figyelembe véve hazánkban viszonylag kevesen tartoznak ebbe a kategóriája. Palvin Barbara például már több mint tizenhárommillió követővel bír Instagramon, de az ő karrierje országhatárokon átívelő, a képaláírásai is angol nyelvűek, tehát nem kifejezetten csak a magyar rajongókhoz szól. Youtube-on Dancsó Péter volt az első, aki magyar nyelvű tartalommal elérte az egymillió feliratkozót, Facebookon pedig például Kasza Tibor gyűjtött maga köré egymilliós rajongótábort. Hazánkban tehát nem feltétlenül releváns ez a kategória, nálunk a legismertebb arcok is a makroinfluenszer kategóriába tartoznak, azaz követőik száma a néhány százezres skálán mozog.
Érdekes még az úgynevezett mikroinfluenszerek világa is. Ők azok, akik százezer fő alatti követőbázissal rendelkeznek, és gyakran kapcsolódnak valamilyen speciális témához. Bár kevesebb követőjük van, azok sokszor elkötelezettebbek. A mikfoinfluenszer sokszor tűnik természetesebbnek, megbízhatóbbnak, mint egy jóval ismertebb makroinfluenszer.

Sok influenszer érkezik a hagyományos médiaiparból. Bár az természetes, hogy ha egy alapvetően ismert ember megjelenik a közösségi média valamely felületén, rajongói kíváncsiak arra, mit mutat magából az interneten. Mivel ezeket a felületeket a hétköznapi emberek is használják, egy kicsit közvetlenebb hatást kelt egy híresség Instagram-posztja vagy Facebook-bejegyzése. Számtalan színész, zenész, modell vagy televíziós műsorvezető számít toplistás influenszernek Instagramon, ilyen például Szabó Zsófi, Istenes Bence, Majka vagy egy más jellegű példával élve Hosszú Katinka is.

Ennél izgalmasabb, ha a médiaszemélyiség valamiféle sajátos tartalomgyártásba kezd. A fentebb már említett Kasza Tibi például a Crystal nevű magyar popzenei társulás jóvoltából lett ismert, majd a banda 2010-es megszűnése után televíziós műsorokban is szerepelt. Mindeközben egyre több követője lett Facebookon, ahol a vicces képek, posztok megosztása mellett állandó együttműködése van a TWN bulvárhír-portállal is. Sokak számára lehet ismerős Erdélyi Mónika neve is, aki közel egy évtizeden át volt a Mónika show arca és műsorvezetője. A műsor 2010-ben megszűnt, Mónika pedig azóta makroinfluenszer lett. YouTube-csatornáján kislányával közösen készítenek szórakoztató jellegű, játékos videókat, és körülbelül háromszázezer ember követi őket figyelemmel.

Fontos kiemelni, hogy a fentebbi esetekben, bár influenszerekről beszélünk, ők nem a Z generáció kitermelt hősei, hanem klasszikus médiasztárok, akik hagyományosnak számító médiatevékenységüket egészítették ki  vagy cserélték le teljesen  az internet erre alkalmas platformjain. A fiatalok kultúrájának sztárjai már alapvetően az interneten alapozták meg hírnevüket és váltak ismertté. Természetesen ilyen hátterű influenszerek között is vannak nagyöregek”, akik évek óta a tartalomgyártásból élnek, és nevük talán az idősebbek számára is ismerősen cseng. Jellemző indulási platformjuk a YouTube, ahol először valamilyen tematikus csatornával jelentek meg. Viszkok Fruzsi például az egyik legismertebb hazai beauty-vlogger: videói általában divattal és szépségápolással kapcsolatosak. Szirmai Gergely Hollywood Hírügynökség nevű csatornáján alapvetően filmkritikákat közöl, de Dancsó Péter YouTube-karrierje is filmes videókkal indult. Jellemző még a gamer, azaz videójátékokhoz kapcsolódó videók készítése is  fiatalok között népszerű például DoggyAndy vagy Barni.

És mi a helyzet a vloggerekkel?

A közösségi média felületei közül a YouTube a legalkalmasabb arra, hogy hosszabb, összefüggő tartalmat előállítsunk. A videó blog, röviden vlog, videó alapú felhasználói tartalom, ami lehetőséget ad a személyes megszólalásra a szövegen túli dimenziók bevonásával. A vloggerek az internet kamerás elbeszélői, akik közvetlenül meg tudják szólítani a közönségüket. Talán éppen emiatt egy, a gyerekek körében népszerű influenszer-típusról van szó.

Megfigyelhető, hogy ha valaki elindít egy tematikus csatornát, idővel hajlamos eltávolodni eredeti témájától, és videóinak tartalmi pillére a saját személyisége lesz: ő maga válik a tartalommá. Erre példa Farkas Timi, aki alapvetően beauty-vloggerként kezdett el tevékenykedni, de egy ideje személyes tartalomgyártásra váltott, és magánéletével kapcsolatban készít videókat.

Időről időre számtalan videótípus és trend bukkan fel, ami keretet ad a hasonló jellegű közlésnek. Ilyenkor a videósok különféle kihívásoknak tesznek eleget, saját magukkal kapcsolatos történeteket mesélnek, esetleg követőiktől kapott bizalmas kérdésekre válaszolnak. Megfigyelhető a kollaboráció is, amikor több youtuber közös videót készít, ezzel egymás népszerűségét növelve. (Például, ha a YouTube-on rákeresünk a Mi van a dobozban?-kihívásra, szinte csak ilyen típusú videókat listáz a rendszer.) Ezek tehát már nem szakértői tartalmak, és nem is kreatív produktumok, hanem pusztán az influenszer saját személyi kultuszához kapcsolódó termékek.

 farkastimi

Farkas Timi csatornájának kezdőoldala

Mindent a figyelemért

A legtöbb vlogger tudatosan építi fel csatornáját és kultuszát. Ha valaki szeretne influenszerré válni és követőket vonzani, akkor valahogy magára kell terelnie a figyelmet. Csigér Alex például egy 372 ezer feliratkozóval rendelkező youtuber. Négy éve kezdett el videókat feltölteni, gamer tematikájú csatornáján leginkább a Counter-Strike nevű akciójáték közben készült felvételeit láthattuk. Egy évig arc nélkül videózott, azaz csak a játékmenetet lehetett látni, de körülbelül három éve már ő is megjelent a képernyő sarkában.

 alexgaming1

Csigér Alex régebbi videóinak listája

A figyelem felkeltésére és irányítására való törekvés viszont már ebben az esetben is látványos. Ha megfigyeljük a fentebbi lista videóindexképeit, látható, hogy minden esetben szerepel a kis képeken egy-egy rövid szöveg, sokszor hangsúlyos írásjelekkel, hangulatjelekkel. Valamint gyakran valamilyen érdekes, vicces rajz vagy emotikon is felbukkan az indexeken. Az indexképek nem a videóból származó képkockák, hanem utólag hozzáadott elemek, amiket a videós maga szerkeszthet meg  lényegében az indexkép a csomagolása árujának, a videónak, ami alapján választhat a nézelődő, hogy leveszi-e a polcról”, azaz rákattint-e.

 alexgaming2

Csigér Alex friss oldala

Csatornájának legfrissebb videóit szemlélve már egészen más kép tárul elénk. Az itt látható videók közül csak egy utal videojátékos tartalomra (Visszatértem a Májnkráftba!”), a többi mind személyes: videók a barátnőjével, kihívások, átverések, vetélkedők, értelmetlen” videók. Látható, hogy ezeken az indexképeken minden esetben szerepel a videós, megnövekedett a kiegészítő grafikák és emotikonok száma is, és sokkal színesebb lett az összkép, mint korábban. A címek mind felfokozott érzelmi állapotra utalnak, és valamiféle rendkívüli tartalmat sugallnak.

Meglehet, a közönség dönti el, hogy kiből lesz sokak által követett influenszer, de ahogy a vloggerek példáján keresztül is látható, a sikeres online jelenléthez elengedhetetlen a tudatosság. Mint a média egyéb területein, az influenszerek esetében is cél a figyelem felkeltése és irányítása, ehhez pedig használni kell a felületek által adott lehetőségeket. És bár viszonylag könnyű megmondani, hogy ki is az az influenszer, a jelenség számos további kérdést felvet. Miért akar valaki influenszer lenni? Milyen hatással van mindez a gyerekekre, fiatalokra?
Ezeket a kérdéseket a későbbiek során külön-külön próbáljuk megválaszolni.

Feladatok:

  1. Nézz utána kedvenc influenszerednek! Mivel foglalkozott korábban? Hogyan lett ismert? Mikor kezdett el tartalmat gyártani? Milyen felületeken van jelen? Keresd meg az első videóját/bejegyzését! Mi változott a legfrissebb videóihoz/bejegyzéseihez képest? Melyik a legnépszerűbb videója/bejegyzése? Mit gondolsz, miért azt kedvelték a legtöbben?
  2. Petőfi Sándor a magyar irodalom egyik legismertebb alakja. Képzeld el Petőfit mint modern influenszert! Tervezd meg az első 5 bejegyzését Instagramon! Miket posztolna? Milyen leírásokat fogalmazna melléjük? Milyen hashtageket használna? Az ismertebb barátai közül vajon ki kommentelné?

 

Források:

InfluenszerKereső
IAB Hungary  Influenszer Fogalomtár
Influenszerek: kik ők és honnan jöttek?
Vlogger mint foglalkozás, vlog mint élvezet