Page 168 - aczel_petra_muveljuk_a_mediat.exe
P. 168
166 Műveljük a médiát! zelés, bár halk, mégsem alaptalan, ezt az is mutatja, hogy megélénkültek az ún. retró- vagy niche mozgalmak Elitközösségek alakulnak, amelyek bakelitlemeze- ket hallgatnak, ahelyett, hogy az új adathordozókat vagy tárhelyeket, felhőket használnák. Megjelent a közösségi médiáról leiratkozók vagy Facebook-böjtölők csoportja, keresik a fgyelemzavarok ellenszerét, miközben egyre többen szembe- sülnek a technokiégés, az infostressz tüneteivel Attól, hogy az iskola nem a digi- tális újdonságok fogyasztói parancsának engedelmeskedik, hogy szembenéz né- hány eszköz, így például az okostábla viszonylagos sikertelenségével, hogy mer nem belesimulni a technológiai paradigmába, miközben saját megújulásán fárado- zik, még nyújthat, sőt talán csak így, bizonyos távolságból nyújthat igazán kritikai tudást a médiáról és az információról is; a médiakultúráról, amelybe születünk, és amely általunk születik. Szerencsére tudjuk, hogy nincs értelme jósolnunk a jövő- ről: a válasz ezúttal rajtunk múlik. Nem lehet a Google-univerzumból kikeresni. 5.4. Régi és új: médiaműveltség A médiaműveltség (médiatudatosság, média-írástudás, médiaértés) az alkalmazott médiakutatás egyik legfontosabb területévé vált az elmúlt két és fél évtizedben Ez a folyamat összefügg annak felismerésével, hogy azok, akik korábban beavatták az utánuk következőket a média világába, a szülők és tanárok, egyre kevésbé értenek az új médiumok technológiáihoz és tereihez. Hol van már az az idő, amikor az apuka azt tanította a gyerekének, hogy „nem szabad a gombokhoz nyúlni a televí- zión, kisfam, még elrontasz valamit!”, vagy amikor a felnőtteknek szóló köny- veket az iskolás gyerekek által elérhetetlen magasságban helyezték el a könyves- polcon Ma az édesapa elbűvölten veszi fel mobiltelefonjával (majd tölti fel valamelyik videómegosztó internetes oldalra), ahogy pár hónapos csemetéje mindenféle okítás nélkül játszik a tabletjén, az édesanyák a reggeli sietségben megkönnyebbülve kapcsolják be a televíziót, vagy adják oda okoskészüléküket a nyugtalan kicsinek, hogy addig is elfoglalja magát, míg a reggeli elkészül, vagy leszállnak a villamos- ról. A tanárok rejtett vagy tényleges szorongással fgyelik, hogy elegendő lesz-e technológiai hozzáértésük diákjaik számára, nem „égnek-e le” amiatt, hogy nem ismerik a legújabb trendeket. Egyúttal világszerte lassan növekedni látszik azok száma, akik a digitális, információs és médiaszakadékok miatt kimaradnak az „egészből” – a technológiai forradalomból, annak előnyeiből és hátrányaiból egy- aránt A médiaműveltség kérdése tehát legalább annyira vonatkozik a 1998 előtt szüle- tettek, a szeniorok, az X és az Y generáció tagjaira, mint arra, hogy mi történik a következőkkel, a Z-kel vagy alfákkal, illetve hogy mi legyen mindazokkal, akik a „körön” kívül maradtak