Page 166 - aczel_petra_muveljuk_a_mediat.exe
P. 166
164 Műveljük a médiát! zelhető felületen. Ehhez rendszeres konferenciák szervezése, a TED Aktív közös- ség építése, helyi TED-rendezvények indítása (lásd TEDx Danubia), TED-díj adományozása egyaránt hozzátartozik 2013-ig a videók nézettségszáma elérte az egymilliárdot. Az előadások a TED Translations révén negyven nyelven elérhe- tőek. A videók egyértelmű titka a kiváló előadó, a jól körvonalazható résztéma, a rövidség és az élénk szemléltetés, valamint a széles körben kapcsolódó előadások és az elérhető közösség. Az élethosszig tartó tanulás és az oktatás metszetében az utóbbi években kirob- banó sikerrel indultak el a világ egyetemeinek, főiskoláinak kurzusait ingyenesen hozzáférhetővé tevő, tömeges, nyitott online kurzusok (massive open online courses, MOOC). Ezek egyik legismertebb digitális példája a Coursera. Az oldal több millió, egyre növekvő számú felhasználójával az oktatás fgyelemre méltó di- gitális kezdeményezése. Sokan a hagyományos iskolák és a felsőoktatás forradal- mát, akár végét látják az online oktatási portálban, amelynek letisztult, könnyen kezelhető felületén 62 egyetem (köztük a legnevesebbek, Stanford, MIT, Harvard) közel félezer online kurzusából választhat a felhasználó A kurzusok voltaképpen hagyományos egyetemi féléves előadás-sorozatok felvételei, amelyeket így végig lehet járni, és emelt szintű részvétellel a hallottak alapján akár tesztek kitöltését, beszámoló megírását is lehet vállalni. Utóbbiért bizonyítványt is kap a résztvevő. A kurzusok ilyen formában a Coursera keretében nem akkreditáltak, de az igazo- lással bizonyítani lehet az ismeretek elsajátítását (a Washingtoni Egyetem ugyan- akkor már krediteket is ad a Courserán megjelenő kurzusaiért). A Coursera vala- mennyi tudományterületen kínál egyetemi kurzusokat, a legjobbak közé sorolt egyetemektől és többnyire a legjobb előadóktól. Ez a legvonzóbb kurzusokat vir- tuálisan ingyen látogatók mellett a nyilvánosságot vállaló professzorok számára is komoly lehetőség, a szokásos hallgatóság ezerszereséhez is eljutnak szavaik. A Coursera üzleti modellként is fenntartható, miközben az élethosszig tartó tanu- lás és a távoktatás fenntartható rendszerét is kínálja. A kép a tényleges tanulás szempontjából persze már nem ennyire idilli: a kurzusokra feliratkozók mintegy 80 százaléka lemorzsolódik, és még nem látható, hogy a munkaerőpiac hogyan reagál a megszerzett kvalifkációkra. Az viszont tisztán mutatkozik, hogy a jó elő- adók, a „darabolható” (a képzésből ínyencségként kiemelhető) kurzusok, a könnyű hozzáférés és az interaktivitás itt is sikerre viszi az oktatási tartalmat Miként versenyezzen az iskola, amely eltérő intézményi-információs kultúrája miatt eleve hátránnyal indul a digitális futópályán? Az egyik válasz erre az osz- tálytermek technológiai felszereltségének folyamatos fejlesztése, az iskolai és digi- tális színtereket összekapcsoló kevert (blended) módszerek bevezetése, a tanítás tartalmának Google-alapú átszervezése és közzététele, a laptopokkal érkező és tá- vozó diákok, a képernyőre hangolt tudásmegosztás. Az iskolák információtechno- lógiával történő felszerelése, a digitális tudástársadalom iskolai megalapozása, a tanárok generációiban a digitális írástudás, a médiaértés fejlesztése Európa-szerte prioritást élvez az oktatáspolitikában. Van azonban másféle, ezt nem cáfoló, in-
   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171