Page 240 - aczel_petra_muveljuk_a_mediat.exe
P. 240
238 Műveljük a médiát! lönböző anyagokat, linkeket, feladatlapokat vagy bármit, ami érdekelheti őket. Ebből nekik (az én segítségemmel – ha igényelték) össze kellett állítaniuk egy tervet, amit szeretnének befejezni a szint végére. A terveket blogposztok formá- jában megosztották egymással, majd hetente két alkalommal – szintén rövid blogposzt formájában – beszámolót kellett írniuk, hogy éppen hol tartanak. Ez a rész rendkívül fontosnak bizonyult, mert ez olyan készség, amely kevés diák- nak van a birtokában, illetve jelentős szerepe volt annak a pár szónak, mondat- nak, amit a tanár írt a posztok mögé, hiszen így lehetősége volt a diákoknak arra, hogy akár menet közben is módosítsák céljaikat, lássák, hogy miben té- vedtek, illetve mit csinálnak jól. Miután véget ért a szint, valamilyen visszajelzés rendkívül fontos. Itt az a probléma merül fel, hogy egy osztályban 35 gyerek valószínűleg 35 különböző útvonalat járt be. Annak, hogy tanárként 35 különböző dolgozatot állítsak össze nincs heti 22 óra mellett realitása Ezért hát azt a feladatot kapták, hogy az ösz- szes megtanult anyagból egy gyűjteményt (portfóliót) készítsenek, majd a port- fólió alapján állítsanak össze maguknak egy dolgozatot 100 pont értékben. Ezt a dolgozatot aztán adott napon hozzák el kinyomtatva, és az órán – már minden segítség nélkül – írják meg. A tapasztalatok nagyon érdekesek voltak, hiszen i) született viszonylag sok rossz jegy; ii) nagyon nehéz dolgozatokat állítottak össze; iii) a dolgozatírás stressze viszont elpárolgott, és izgatottságnak adta át a helyét Az egészségpontok (EP) pedig mindehhez így tartoznak hozzá: minden szin- ten összesen 20 egészségpontot kell megszerezni. Fontos, hogy a szint elején megmondjuk, hogy az adott szinten melyek a pontszerzési lehetőségek (pl. a 100+ pontos dolgozat 10 EP, 10 megtanult szó 1 EP stb ) A tapasztalatok sze- rint az működött jól, ha a szinten előre kalkulálható a megszerezhető EP-k szá- ma. Természetesen a rendszer jellege miatt szintén lehetőség van arra, hogy bárki bármikor bármit ‘passzoljon’, vagy másképp tanuljon meg. Ha valaki nem tudja a szavakat megtanulni, csak ha dolgozatot ír belőle, ő megírhatja azt, ugyanakkor az új szavakkal elkészített rövid fogalmazást is elfogadok.” (PIL Akadémia 7., 2012: 4–5) Tanulságos mozzanat a gamifcation alkalmazásában az, hogy miként tudunk ösz- szekötni és kooperációra bírni kisebb-nagyobb csoportokat A hálózati társadalom korszakában és az ezt támogató technikai infrastruktúra birtokában természetes válaszként adódik a számítógép közvetítette kommunikáció: akármi legyen is a játékosítással támogatott tanulás tárgya, valamilyen formában nagy valószínűség- gel megjelenik benne a számítógép és a hálózati kommunikáció (mint fentebb a
   235   236   237   238   239   240   241   242   243   244   245