Page 243 - aczel_petra_muveljuk_a_mediat.exe
P. 243
7. Folyamatos jövő – összegzés Bokor tAMás 7.1. A változások gazdasági és technikai oldala Bár a megtekintések száma a nyomába se ér Psy Gangnam Style című videoklipjé- nek és az 1 milliárd 100 millió fölötti mágikus értéknek, David Carroll United Breaks Guitars (A United gitárokat zúz) című dallamos countryballadája 2014 vé- gén már a 15 millió lejátszás felé halad. A dal a fogyasztói hatalomátvétel egyik tipikus példája: az Amerikában is épp csak felületesen ismert zenész 2009-ben Halifaxból Omahába utazva szemtanúja volt, amint a repülőtéri poggyászkezelő munkások nem éppen fnoman bántak csomagként feladott gitártokjával, amelyben 3500 dollár értékű Taylor gitárja bújt meg. A landolást követően Carroll a hang- szert két darabra hullva kapta kézhez, majd elkezdődött a hónapokig húzódó kárté- rítési kálvária, amelynek hatására megírta az elhíresült számot, s feltöltötte a YouTube-ra. Bár pénzben kifejezhető kárt a United Airlinesnak nem okozott e márkaromboló tevékenységével, a klip megtekintőinek fejében a United hírneve valamelyest összekapcsolódott a felelőtlenséggel, a kapkodással és az udvariatlan- sággal, rombolva a cég imázsát. Mindeközben Carroll zenész-szövegíróból hivatá- sos érdekvédővé avanzsált, fogyasztóvédelmi témájú előadások tömegét tartja mindmáig, s jobban keres vele, mint anno a zenével… „A fogyasztók egykor királyok voltak, ma zsarnokok” (Court–French–Knudsen, 2006) – szól az újmédia-korszak marketingjének egymondatos összegzése. A tár- sas média logikája és az üzleti életre gyakorolt hatása többek között a Google üzle- ti modelljének ismeretében ragadható meg (Youngman, 2013). A felhasználó sze- mélyesen vesz részt a termékek fejlesztésében: alkalmazásprogramozási felületeket használ, miniprogramok segítségével testre szabja a nyitóoldalt, az eszköztárakat és a Windows asztalát, mashupokat és modokat (meglévő programok keveréké- ből vagy módosításából előálló új programokat) készít. A Google idegen nyelvű (értsd: nem angol) fordításainak jelentős hányada önkéntesek munkájának köszön- hető. Ebben nemcsak a hálózati ember altruizmusa, önzetlen segíteni akarása vagy puszta lelkesedése érhető tetten, hanem a felhasználók néha „egyenesen harcos felindulásból működnek közre: fordításuk anyanyelvük jelenlétét biztosítjá[k] az interneten” (Girard, 2010: 165) A társas média használóinak tehát sokféle motivá-
   238   239   240   241   242   243   244   245   246   247   248