Page 213 - Andy Ruddock – Ifjúság és média
P. 213
9. fejezet: A hírnév értelmezése 211 belőle. Világos, hogy pusztán csak Margera atlétikai képessége is olyan természe- tes tehetség lehetett volna, ami miatt felfedezik, de a híressé válás a tehetségek szelektív kultivációjától függ, amelynek bizonyos időben bizonyos médiaipar bizo- nyos szükségleteihez kell igazodnia. Margera műholdas rádiós személyiségként befutott karrierje különösen sokat mondó ebben a kérdésben. Összefoglalva a fejezetet lényegét: a hírnév fontos jelölője a globális média tár- sadalmi elvárásokra gyakorolt befolyásának, és úgy tűnik, hogy ezek a hatások a fatalokat érintik a leginkább. Bam Margera esettanulmánya jól példázza ezt, hi- szen ő egy olyan ifjúsági identitást jelenít meg, amelynek a hitelességét az biztosít- ja, hogy Margera az extrém sport csillaga, aki kihasználta az éppen megjelenő médiaplatformok igényeit, miközben azok őt is „kihasználták”. Mindezt három lé- pésben fogjuk kibontani: – elmagyarázzuk, hogy ki is Margera, majd kifejtjük, hogy a köréje épített nyilvá- nosság hogyan teremt meggyőző képet a hitelességről, amely életének különbö- ző mozzanatait, a médiában és a médián kívül, szerves egésszé szervezi – ennek a szintézisnek az alapja pedig a gördeszka iránti szeretete és a rendületlen hűsé- ge a barátai iránt, akiket még tinédzserként ismert meg; – Margera sikerét a hírességekről és a médiasportról szóló szakirodalommal hoz- zuk összefüggésbe, különös fgyelmet fordítva Graeme Turner (2004), David Rowe (2004a, 2004b) és Ellis Cashmore (1999) munkáira; – annak megfelelően értelmezzük Margera rádiós karrierjét, hogy az a sztárspor- tolók különös értékét jelzi a „sportmédia kulturális komplexumában” (Rowe, 2004a), ami központi szerepet játszik a globális, konvergens médiaiparban. Miért éppen Bam Margera? Az első fejezetben egy Terry nevű fatalembert mutattunk be, aki a nemzeti morá- lis pánik csúcspontján egyszerűen csak szórakozni akart a barátaival. Bam Margera médiakarriert épített ebből a fatalos vágyból, miközben egy tizenéves gördeszkásból hírességgé és valóságos médiaintézménnyé vált. Margera mindösz- sze 13 évesen lett prof gördeszkás. Ezt jól jövedelmező kereskedelmi megállapo- dások követték, így Margera hamarosan házat vásárolhatott a szüleinek, és ő lett a család kenyérkeresője – mindezt még azelőtt, hogy nagykorúvá vált volna. Margera valóságshow-karrierjének a magjait akkor vetették el, amikor elkezdték videóra venni azokat a csínyeket, amelyeket ő és barátai követtek el Westchester váro- sában, Pennsylvaniában, az Egyesült Államokban. A CKY (Camp Kill Yourself, vagyis Öld meg magad tábor) néven ismertté vált felvételekre Johnny Knoxville fgyelt fel, aki abban az időben a kaliforniai extrém sport színtéren dolgozott új- ságíróként. Végül a CKY koncepciójából jött létre az MTV nagy sikerű műsora, a Jackass, ami rövid összefoglalója volt különböző gördeszkás trükköknek, vicces
   208   209   210   211   212   213   214   215   216   217   218