Page 210 - Andy Ruddock – Ifjúság és média
P. 210
208 Ifjúság és média Miért tartják a fatalok olyan lenyűgözőnek a hírességeket? Barack Obama sikere azt mutatja, hogy ez a jól ismert kérdés a médiaiparágak meglehetősen bonyolult változásaira utal, illetve arra, hogy a közönség hogyan kapcsolódik ezekhez. Sőt, néhány jelentős médiakutató úgy véli, a fatalok hírességek (celebek) iránti nyil- vánvaló megszállottsága elkerülhetetlenné teszi, hogy kitartsunk amellett az el- képzelés mellett, hogy a globális médiaiparágak továbbra is ellenőrzésük alatt tart- ják világértelmezésünk és -tapasztalásunk módjait. Mindezek alapján kijelenthető, hogy a celebkultúrával valóban érdemes komolyabban foglalkozni, és túl kell lép- nünk a 15 perc hírnévhez hasonló kliséken, amelyek szinte alig adnak magyaráza- tot arra, hogyan képesek a hírességek ilyen erővel megragadni a fatalok fantá- ziáját. Az is elképzelhető, hogy a celebkultúra kutatása képes összefoglalni a média- kutatás egyik alapvető kérdését: hogyan dolgozza fel a média a társadalmi valósá- got oly módon, hogy közben megváltoztatja azt, amit megjelenít. Tudjuk, hogy egy olyan világban élünk, ahol bizonyos dolgok valóban megtörténhetnek, tudjuk, hogy a médián keresztül a világ számos részét elérhetjük, és tudjuk azt is, hogy ki vagyunk téve az olyan iparágak manipulációjának, amelyek még a legnagyobb jó- indulattal sem tudják úgy megjeleníteni a világ dolgait, ahogy azok a valóságban léteznek. Ha a média hatásának éppen ez a lényege, akkor nagy haszonnal kecseg- tetnek az azzal foglalkozó kutatások, hogy a valódi embereket hogyan jelenítik meg valóságosként azokon a médianarratívákon keresztül, amelyek kereskedelmi érdekeket szolgálnak. Ugyanakkor a celebkultúra térhódítása azt az érdekes kér- dést is felveti, hogy a média „valóságának vajon miért van hatása”? Ezek a kérdé- sek mindig is léteztek, manapság azonban egyértelműen a körül a probléma körül összpontosulnak, hogyan jön létre az a hírnév és azok a hírességek, akikkel a fa- talok soha nem látott lelkesedéssel igyekeznek kapcsolatba ke rülni. Ez a fejezet a sportsztárok vizsgálatán keresztül ad választ erre a kérdésre. A választásunkat két dolog indokolja. Először is, a médiasport mindig is a globális médiaiparágak változásának élharcosa volt azóta, hogy kiéleződött a közönségért folytatott verseny a digitális platformokon. Másodszor, a sportsztár – vagyis az a sportoló, aki valóban tehetséges valamiben, függetlenül attól, hogy mekkora f- gyelmet kap – ideális fgura annak bemutatására, hogy a tehetségnek miért van szüksége a médiaiparra a hírnév megszerzéséhez, és hogyan függ ez a hírnév at- tól, hogy bizonyos iparágaknak bizonyos helyzetekben milyen igényeik vannak. Mint ilyen, a sportsztár megerősíthet néhány alapvető tanulságot az iskolai lövöl- dözésekkel összefüggésben is: például azt, hogy a kereskedelmi média stratégiai célok szem előtt tartásával dolgozza fel a társadalmi valóság aspektusait. Ez a fejezet egy esettanulmányon keresztül foglakozik az amerikai extrém sport- és a valóságshow-sztár, Bam Margera rádiós karrierjével. Margera rádiós személyiséggé válásának története működés közben bizonyítja a sztáripar „valósá- gos hatását”, bemutatva azt, hogy a magánélet egy bizonyos mozzanata (Margera