Page 101 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 101
rAB lászló: Hírek úton-útfélen 99 fotókkal, azzal vádolja, hogy hiányos öltözékben mulat valahol. A magyar újságíró (jó esetben) azt is tudja, hogy a magyar történelemben előfordult már ilyen. És történet következik arról, hogy Bethlen Gábor erdélyi fejedelmet is megvádolták egy ízben azzal, hogy igen előkelő hölggyel meztelenül táncolt, mulatott. Bethlen levelében dühösen írt az esetről 1618. augusztus 11-én Gyulafehérvárról. „Mikor Debrecenből visszajöttünk és Kerekiben háltunk, a tanácsurak közül némelyek azt beszélték felőlem, hogy én mezítelen táncoltam […], ne idvezítse pedig az úristen lelkemet, ha soha fejedelemségemnek idején táncoltam vele.” Bethlen levele vajon 3 mennyire győzte meg a korabeli olvasót arról, hogy amit írt, úgy is történt? Terjedelmi és variációs lehetőségek A 11 óra 12 perckor történt találkozást követően az online közlemény 11 óra 50- kor már olvasható volt a világhálón. Nem eget rengető hírként, de olyan fontos napi sztoriként, amelyre a sietős online média általában igényt tart. S az újabb időkben nem mond rá nemet a sokáig kényes távolságtartással reagáló és jóval arisztokratább print sem. A modern hírtovábbításban „az interaktivitás előnyt él­ vez az archiválással, a folyamatos előre haladás a hagyomány létrehozásával szem­ ben”. A nyomtatott hír hatástalansága és az online közlés hatékonysága közti szé­ 4 les szakadék a közlést követően természetszerűen felkeltette a fgyelmemet. A nyomtatott szöveg közlésekor a hír a következő kötelező szerkezeti elemekkel rendelkezett: főcím, alcím, narratív szöveg, fénykép, kapcsolódó történet. A hírek a sajtógyakorlatban gyakran kiegészülnek grafkai háttérrel vagy idézetekkel is. A digitális korban a hírek több mint 50 elemet tartalmazhatnak, a terjedelmi és variációs lehetőségeket már nem korlátozza a technika – írja Molnár Pál. A ha­ 5 gyományos főcím, narratív szöveg, fénykép és grafka mellett lehetőség van hivat­ kozások, címkék, olvasói hozzászólások, audio- és videoanyagok, háttéranyagok, életrajzi adatok, korábbi munkák, archívumok megjelenítésére is. A korábbiakhoz képest jóval gazdagabb, mélyebb, szélesebb körű lehet a hírek feldolgozása. Az in­ ternet és a hálózatosodás miatt sokkal könnyebb reagálni a hírekre, az olvasóknak több a lehetőségük a visszajelzésre – hozzászólásokkal a cikkek mentén, vitatko­ zásfórumokban, hírek megosztása által, közvetlen kommunikáció révén a szer­ 3 besenyő Ágnes: A műfaj meghatározása, vázlatkészítés. A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet követelménymodulja – Az újságírói tevékenység ellátása az írott sajtó különféle orgánumaiban. (http://109.74.55.19/tananyagok/tananyagok/Hangmester/tartalomelem4456.pdf) 4 szűts Zoltán: Az internetes kommunikáció története és elmélete. Médiakutató, 2012 tavasz, http://www.mediakutato.hu/cikk/2012_01_tavasz/01_internetes_kommunikacio_tortenete/ 5 molnár Pál: Hálózatosodás és tanulás hálózati környezetben. Budapest, Eötvös Loránd Tudo- mány egyetem, 2013.
   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106