Page 102 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 102
100 Határtalan médiakultúra kesztővel. Azonban mindez egyben nagyobb leterheltséget jelenthet a szerzőknek, ugyanis nem valószínű, hogy a szerzőnek elegendő ideje és energiája van az ösz szes olvasói visszajelzésre refektálni, főleg, ha azok vulgárisak, gyűlölettel teliek. 6 Nem volt nehéz észrevenni, hogy a különös, de önmagát tekintve nem nagy horderejű történet szinte megjelenése pillanatától kezdve elsősorban az online for mátumokat hódította meg, és kevésbé sikerült megmozdítania a hagyományos ol vasói réteget. A papíralapú újságban a világ és a belföld fajsúlyos eseményei mel lett eltörpült az, hogy egy hajléktalan is alkalmasnak gondolta magát arra, hogy különös elhatározásra jutva megméresse magát. A közösségi médiában viszont igen gyorsan terjedt a hír, felkapták a blogok, a szociális média oldalain sokan sokféle kommentálással adták tovább. A hír önálló életre kelt, és úgy kezdett hódí tani, mint mikor viccet mesélnek az emberek egymásnak: „Hallottátok, hogy egy fckó Veszprémbe utazott, mert képviselő akart lenni?” A nyomtatott média a terjesztés hagyományos eszközeit használja a sokszoro záshoz, erre az online-nak nincs szüksége. A hálózatokban jelen lévő személyek számos interakciós eszköz segítségével aktivizálhatják kapcsolataikat. „A kapcso lat alapú média új lehetőséget ad számukra, hogy megosszák alkotásaikat, írásai kat és együttműködjenek. Az utóbbi évek technológiai fejlődése során előtérbe ke rült az e-mail, a blog, a mikroblog (Twitter), vagy az online kapcsolathálózat (Facebook). A kapcsolat alapú média segítségével végzett alkotás kapcsolatépítő lehet, mivel a közösen végzett tevékenység során a résztvevők rövidebb és hosz szabb párbeszédekben vesznek részt.” 7 Az is feltűnt, hogy a hír – mint annyi más töredékes vagy teljes információ – elsősorban a Facebookon (és nem a másfajta, sokkal inkább hivatalos kapcsolato kat generáló Twitteren) kezdett hódítani. A 2004-ben indult Facebook mára a világ minden táján legyűrte a helyi online kapcsolati hálókat, nálunk ez történt az iWiW-vel 2010 októberében. A Facebook magyarországi használóinak száma 2012 augusztusában 4 millió felett volt, akkor a lakosság 41 százaléka használta, ami mára meghaladta az 5 millió főt. Ezzel a Facebook nálunk is a legnagyobb méretű találkozási hellyé vált 8 A gyorsaság, a kép és a szöveg A késő modern kori média villámgyors technológiájának számbavételekor taná csos szemügyre vennünk korábbi történelmi korok hírkezelési „gyakorlatát”. Az információ tudományos fogalma csak az ipari forradalom idején jelenhetett meg, 6 Uo 7 Uo 8 Lásd http://sg.hu/cikkek/108046/elerte-az-5-milliot-a-magyar-facebook-felhasznalok-szama