Page 24 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 24
22 Határtalan médiakultúra kérdezve rá sokat segíthet az átfogó elméleti keretek megrajzolásában, amikor könnyed mozdulattal a történeti alternatíva más típusának elképzelésére biztat, az alapok átírásában rejlő potenciálra hívja fel a fgyelmet, és rámutat, hogy saját ta­ pasztalati horizontunkban ennek már jeleit láthatjuk. Szintén ebben a fejezetben, Tarnay László az új médiumok hatására végbement változásokat elemzi a testta­ pasztalatban. Elsődlegesen a flmművészet és a fotográfa kortárs alkotásait teszi a boncasztalra, és következtetései dermesztően felkavaróak. Az önmegmutatás extremitásáig tágított gyakorlata és ezzel párhuzamosan a Másik kitűnése/eltűnése – hogy pusztán két kiragadott jelenséget említsünk – érzékletes képet fest arról, hogy az új médiumok valóban új emberi viszonyokat teremtenek. A Közelképek című részben interjúkon keresztül „valós” személyeket, a média­ kultúra hús-vér szereplőit szólítottuk meg. Szerettük volna, ha jelen van az emberi hang, az élő beszélgetés, amely refektálni képes a körülöttünk lévő kialakuló és egyre elsöprőbbé váló környezet kihívásaira. Egyben szándékunkban állt ezzel is utalni arra, hogy a szemtől szembe viszonyok erősítésére, fennmaradására vélemé­ nyünk szerintünk égető szükség van olyan időben, amikor az emberi kapcsolatok gyakorlatában a virtuális kapcsolatiság válik dominánssá. Fejben tartottuk a fran­ cia teoretikus, Jean Baudrillard vélekedését is, miszerint a szimuláció korában 19 élünk, amelyben lehetetlen megmondani a különbséget a valós és a hamis, a való­ ság és a szimuláció között. Reményeink szerint, ha valami, talán a velünk szem­ ben megszólaló Másik lehet az, ami kivonja magát e bénító jelenség hatása alól. Várszegi Asztrikkal folytatott beszélgetésünk során például megtapasztalhat­ tuk, hogy egy adott közösség sorsának, történetének belső nézőpontból való, egy évezred távlatában történő felidézése hozzájárulhat ahhoz, hogy a szemünk előtt felrobbanó világ átalakulását érzékelve kellő nyugalommal és bizalommal legyünk képesek a jövőbe tekinteni. Horn György szavai kapcsán felismerhettük annak az ambíciónak az erejét, amely tárt karokkal fogadja a kihívásokat, és a maga területén igyekszik elősegíte­ ni a bátor átrendeződéseket, miközben kellően erős ahhoz, hogy az egyén a fontos­ nak tartott és veszélyeztetett értékek átmentésére is képessé váljon az új viszonyok között is, megfelelő közlekedési módok kidolgozásának segítségével. Mindenre nyitottan áll az új világ kapuján belépve, kellőképpen képes disztingválni a korlá­ tozás szükséges terepei között. (Azaz, a felnövekvő generáció oktatása kapcsán lehetségesnek gondol bizonyos korlátozásokat, alkalmazásokat, amelyeket a felnőtt társadalom esetén indokolhatatlannak tart.) Flesch Andrea jelmeztervező a média világában tevékenykedik, munkája egy­ szerre a médiaművészet (például játékflmek), illetve a médiaspektákulumok bi- rodalmában zajlik. Közvetlenebb tapasztalattal rendelkezik a médiakultúra gya- 19 Jean BAudrillArd: A szimulákrum elsőbbsége. In: kiss Attila Attila – koVács Sándor sk. – odorics Ferenc (szerk.): Testes könyv I. Ictus, Szeged, 1996. 161–193.
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29