Page 24 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 24
22 Határtalan médiakultúra kérdezve rá sokat segíthet az átfogó elméleti keretek megrajzolásában, amikor könnyed mozdulattal a történeti alternatíva más típusának elképzelésére biztat, az alapok átírásában rejlő potenciálra hívja fel a fgyelmet, és rámutat, hogy saját ta pasztalati horizontunkban ennek már jeleit láthatjuk. Szintén ebben a fejezetben, Tarnay László az új médiumok hatására végbement változásokat elemzi a testta pasztalatban. Elsődlegesen a flmművészet és a fotográfa kortárs alkotásait teszi a boncasztalra, és következtetései dermesztően felkavaróak. Az önmegmutatás extremitásáig tágított gyakorlata és ezzel párhuzamosan a Másik kitűnése/eltűnése – hogy pusztán két kiragadott jelenséget említsünk – érzékletes képet fest arról, hogy az új médiumok valóban új emberi viszonyokat teremtenek. A Közelképek című részben interjúkon keresztül „valós” személyeket, a média kultúra hús-vér szereplőit szólítottuk meg. Szerettük volna, ha jelen van az emberi hang, az élő beszélgetés, amely refektálni képes a körülöttünk lévő kialakuló és egyre elsöprőbbé váló környezet kihívásaira. Egyben szándékunkban állt ezzel is utalni arra, hogy a szemtől szembe viszonyok erősítésére, fennmaradására vélemé nyünk szerintünk égető szükség van olyan időben, amikor az emberi kapcsolatok gyakorlatában a virtuális kapcsolatiság válik dominánssá. Fejben tartottuk a fran cia teoretikus, Jean Baudrillard vélekedését is, miszerint a szimuláció korában 19 élünk, amelyben lehetetlen megmondani a különbséget a valós és a hamis, a való ság és a szimuláció között. Reményeink szerint, ha valami, talán a velünk szem ben megszólaló Másik lehet az, ami kivonja magát e bénító jelenség hatása alól. Várszegi Asztrikkal folytatott beszélgetésünk során például megtapasztalhat tuk, hogy egy adott közösség sorsának, történetének belső nézőpontból való, egy évezred távlatában történő felidézése hozzájárulhat ahhoz, hogy a szemünk előtt felrobbanó világ átalakulását érzékelve kellő nyugalommal és bizalommal legyünk képesek a jövőbe tekinteni. Horn György szavai kapcsán felismerhettük annak az ambíciónak az erejét, amely tárt karokkal fogadja a kihívásokat, és a maga területén igyekszik elősegíte ni a bátor átrendeződéseket, miközben kellően erős ahhoz, hogy az egyén a fontos nak tartott és veszélyeztetett értékek átmentésére is képessé váljon az új viszonyok között is, megfelelő közlekedési módok kidolgozásának segítségével. Mindenre nyitottan áll az új világ kapuján belépve, kellőképpen képes disztingválni a korlá tozás szükséges terepei között. (Azaz, a felnövekvő generáció oktatása kapcsán lehetségesnek gondol bizonyos korlátozásokat, alkalmazásokat, amelyeket a felnőtt társadalom esetén indokolhatatlannak tart.) Flesch Andrea jelmeztervező a média világában tevékenykedik, munkája egy szerre a médiaművészet (például játékflmek), illetve a médiaspektákulumok bi- rodalmában zajlik. Közvetlenebb tapasztalattal rendelkezik a médiakultúra gya- 19 Jean BAudrillArd: A szimulákrum elsőbbsége. In: kiss Attila Attila – koVács Sándor sk. – odorics Ferenc (szerk.): Testes könyv I. Ictus, Szeged, 1996. 161–193.