Page 22 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 22
20 Határtalan médiakultúra otthonosságához szüksége van támpontokra, határvonalakra, otthonosságot adó zárt területekre Falakra, amelyek között ismertté teszi a maga számára a világot A média működésének pedig talán leginherensebb jellemzője, hogy ezekről a hatá rokról nem vesz tudomást. Bizonyos fokig kontrollálhatatlan. Ez persze a benne rejlő szabadság kapacitására is utal. De mit tudunk kezdeni ezzel a szabadsággal? Mi vajon szabadok maradhatunk a média határtalan szabad mozgása közepette? Elveszítjük-e azt, amit a „régiben”, a „megszokottban”, a „hagyományosban” oly fontosnak tartottunk és tartunk? Számos kérdésre mi magunk is válaszokat kere sünk, folytonosan. Például arra is, hogy megismerhetjük-e a világot az eddigi meg ismerési módszerekkel, mediatizált viszonyok között? Állíthatunk-e a mediatizált világról bármit is anélkül, hogy otthonosan mozognánk benne kellőképpen ahhoz, hogy bármilyen kijelentést tehessünk? Mi lesz az eddig megismert világunkkal? Úgy hisszük, nem vagyunk egyedül azzal a gondolattal, hogy mindezek a kér- dések az elmúlt évtized folyamán váltak egyre égetőbbé, egyre sürgetőbbé szá munkra. Nekünk az az érzésünk, hogy ennek – érdekes módon – a közösségi háló, a közösségi média megjelenéséhez és elterjedésének sebességéhez van köze. Látni felnövekedni az első generációt, akik alapvető társas kapcsolataikat a hálón élik, naponta rádöbbent bennünket arra, hogy van olyan, hogy az ő világuk, és van olyan, hogy a miénk. A két világ elkülönülésének megtapasztalása pedig szoron gást kelt bennünk, ezt nem tagadhatjuk. Ám azt is el kell mondanunk, hogy a kö tet összeállítása során számos olyan gondolattal, megközelítéssel találkoztunk mi magunk is, amely képes lehet ilyen és hasonló szorongások csökkentésére, mi több, egyfajta megalapozott optimizmus, kitekintés kitüntetett lehetőségének meg tapasztalására is Az Utak című fejezetben a médiakultúra terepei közül szerettünk volna né- hányat bemutatni. Mi történik a médiakultúrában tevékenykedő magyar flmmel? – ezt elemzi Varga Balázs írása. Bényei Judit és Ruttkay Zsófa mint afféle tárlat vezetők végigvezetnek bennünket a digitális technológiákkal újjászülető múze um folyosóin. Írásuk refexivitása is izgalmas, hiszen az ezzel kapcsolatban felme rülő legfontosabb kérdést is felteszik: vajon múzeumról van-e még szó, vagy csak szórakoztatás, látvány, spektákulum? Mindenesetre a fatalok nemigen járnak mú zeumba; lehet, hogy ezen változtathatunk? Milyen kérdések foglalkoztatják azo kat, akik a médiaipar egyik legjelentősebb területén, a hírek előállítóiként és köz vetítőiként tevékenykednek? Rab László több évtizedes újságírói tapasztalattal a háta mögött személyes hangú élménybeszámolót ad arról, hogy milyen módon ta pasztalja meg a „faneur” szerepét. Az írásában körvonalazódó történet felidézi bennünk gyermekkorunk Mátyás-meséit, amelyekben az igazságos Mátyás király fenséges palástját félretéve, álruhában igyekszik szemügyre venni az országot, amely palotája falain túl terül el. A valóságot akarja látni, amely királyi szeme elé koronás fővel nem kerülhet. A különbség persze hagy némi keserű ízt a szánkban, mint ahogy Rab maga is beszámol erről – szakmai hitvallásának része azokkal foglalatoskodni, akik nem tartoznak a médiakultúra refektorfényében fürdők