Page 18 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 18
16 Határtalan médiakultúra hoznak létre fotókat, alakítják ezeket kedvükre, flmeket készítenek, szüleik és az adott közösség szabályozásától függően használják a world wide web-et az érdek­ lődésükre számot tartó témák „kutatására”, kapcsolatépítésre stb. Vannak határt kijelölő lépések ennek a jelenségnek a korlátozására (például a Facebook-profl csak egy bizonyos kor felett engedélyezett, a szülők számára rendelkezésre állnak különféle korlátozó alkalmazások stb.), de az is nyilvánvaló, hogy az eszközhasz­ nálatban való jártasság és kreativitás ezen korlátozások hatékonyságát erősen meg­ kérdőjelezi. Sajátos pozíciónkat tehát az adja, hogy a virtualitás, az új médiumok hatalomát­ vétele a mi generációnk életidejében zajlott és zajlik. Ebből a szempontból lehet érdekes, hogy mit kezdünk ezzel a szereppel, mit gondolunk a két világ egymásra épüléséről. Tudjuk, mi veszett el, tudjuk, mit kaptunk, némi önrefexióval kezde­ nünk is lehetne ezzel valamit Amit fontos újra és újra közölnünk – jelen szövegek szerkesztői úgy látják –, hogy lényeges lenne a távolságtartó alázat a kérdések megközelítésében. Most a tanulás, a megértés ideje jött el. Engedni kellene a különféle hangokat megszólal­ ni, nem elfojtani senkit azzal, hogy mi értelme a destruktív, negatív, elitista stb. fanyalgásnak, sem elítélően nyilatkozni arról, ha valaki üdvrivalgások közepette üdvözli a jelen folyamatokat. Látnunk kell az olyan példákat, amikor komoly, elkö­ telezett kutatók saját kutatási életművükön belül is homlokegyenest más attitűddel fordulnak a jelenség felé – erre jó példa Sherry Turkle esete. Sherry Turkle az MIT pszichológus-, szociológusprofesszora, az MIT Initiative on Technology and Self alapítója és igazgatója. Több mint három évtizede foglalkozik a technológiai esz­ közök térhódításával, a mesterséges intelligencia, a robotika és a legutóbbi időkben a szociális média és a „társas robot”-ok jelenségeivel. Ahogyan egy, a Guardian magazinban adott interjúban fogalmaz, a nyolcvanas évek elejétől rendkívüli lel­ 15 kesedéssel kutatták az új technológiát, izgalmasnak találták, hogy mennyi mindent tanulhatnak az emberek a virtuális világban, mennyi új lehetőség tárul fel szá­ mukra. Ez a lelkesedés, az újra való mámoros nyitottság hatotta át első könyveit is. 1984-ben The Second Self: Computers and The Human Spirit [A második én: a számítógépek és az emberi lélek], majd 1995-ben a Life on the Screen: Identity in the Age of the Internet [Élet a képernyőn: az identitás az internet korában] is annak bemutatására vállalkozik, hogy az internet az identitás feltárásának számos, új le­ hetőségét kínálja. Turkle-t az új technológia iránti lelkesedése alkalmassá tette arra, hogy a Wired magazin címlapjára kerüljön. Gyakran „kiberdíva”-ként vagy a „digitális kultúra Margaret Mead”-jeként emlegették. 1996-ban tartott első TED előadásának címe is ezt tükrözte: „Ünnepeljük életünket az interneten”. Sokakat 15 http://www.theguardian.com/science/2013/may/05/rational-heroes-sherry-turkle-mit, 2015. 04. 22.
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23