Page 13 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 13
AntAlóczy tímeA – Pörczi zsuzsAnnA: In medias res: kor-szerűen a médiáról 11 elég metszeni, tovább kell lépni, és legyen bármily nehéz is, bizonyos döntéseket meg kell tudnunk hozni, különösen, mivel lassan – ahogy látja – kezdjük valóban tudomásul venni az általunk működésbe hozott eszközök, lehetőségek önpusztító kapacitását Ez a globális kockázat társadalmának világa. Olyan helyzet, amelyben önveszélyeztetési kapacitásunk – defníció szerint, a bizonytalanság defníciója szerint – túl van azon, amit felfogni képesek vagyunk. Ha ehhez hozzátesszük, hogy a társadalmat tökéletesen átitatta a tudományos és technikai világlátás, akkor egy olyan világban találjuk magunkat, amely ben lehetetlen nem hozni döntéseket, és lehetetlen ezeket nem tudományos érvelésre ala pozni. A posztmodernizmus után többé már nem lehetséges ezeket az egyszerre tudomá nyos és politikai döntéseket az első modernitásra jellemző bizonyossággal meghoznunk. De az is lehetetlen, hogy ne hozzuk meg ezeket a döntéseket. A globális kockázat társadalma olyan helyzetbe hoz bennünket, hogy egyre több és több döntéssel találjuk szembe magun kat, amelyeken fajunk hosszú távú túlélése múlik, miközben egyre kevesebb bizonyossá 10 gunk lehet arra nézve, hogy a helyes dolgot cselekedjük. Majd visszatérvén a posztmodernre hozzáteszi, hogy nem hasznosabb az a té tel, amely biztos tudás híján azt állítja, nincs alapja a döntéseknek, mint a korábbi attitűd, mely szerint van biztos tudásunk. A posztmodern ugyanis ezzel olyasmit üzen Beck szerint, hogy „Hoppá! Nincs kivezető út, túlcivilizált sorsotokra ha gyunk benneteket.” A második felvilágosodás épp ezen, nehéz döntéshozatal kö 11 zepette való „új modernitás” eszméje lehetne, amely túlzott reményeket támasztott a tudományos racionalitás, a fejlődés és a technológia emberi üdvöt szolgáló szere pét illetően, és olyan szempontokat szorított háttérbe, amelyek komolyan vétele nélkül valószínű, hogy saját haladásunk áldozatai lehetünk. A felvilágosodás hit a haladásban, amely vak a kockázatok létezésére hívta fel a fgyelmet. Hasonló gon dolatokat fogalmaz meg Várszegi Asztrik főapát is a jelen kötetben megjelenő in terjúban, amikor a következőkre fgyelmeztet: „Nem az istenhit viszi az embert a tévutakra, hanem a haladásba vetett hit. Ez egy felvilágosodásból jövő bizonyos értelmű fxáció az életben. Azt gondolom, hogy ha most a világot, az emberi nem életét, kríziseit vizsgáljuk, akkor nekünk nem a fejlődésre, hanem – ha boldogok akarunk lenni – egy egyszerűbb életvitelre kell berendezkednünk. És a boldogság nem az anyagi bőségtől, hanem a bensőnk tartalmától függ. Ezt kell kiművelni vagy tudatosítani a most felnövekvő nemzedékben.” 12 A felvilágosodás is lényegében a tudás erejében való hit, abban, hogy nagyobb tudásra szert téve az ember jobb emberré is válik. Abban, hogy tudásunk növeke 10 Uo., Conversation 6: The Prospects for a Second Enlightenment, 42. bek. 11 Uo., Conversation 6: The Prospects for a Second Enlightenment, 43. bek. 12 Idézet a jelen kötetben megjelent, Várszegi Asztrikkal készített interjúból.