Page 12 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 12
10 Határtalan médiakultúra egy nagyon változékony folyamatról van szó, amely számos, egymástól nagyon eltérő for gatókönyvhöz vezethet. Nem lehet egyszerűen A-ból B-be való eljutási folyamatként értel mezni. A második modernitás nem fejlődési fogalom. 8 Ennek alapján a második modernitás fogalma olyan analitikus, problémamegol dó heurisztikus eszköznek tekinthető, amely lehetővé teszi, hogy a jelenségeket megjelenésükkor észlelni tudjuk. Akkor, amikor még azok esetleg fedésben van nak. Mondhatnánk úgy is, hogy akkor, amikor napról napra sokasodnak az újabb és újabb jelenségek, amelyek ugyanakkor pillanatok alatt átalakítják a korábban évszázadokig ismertnek vélt folyamatokat. Éppen Beck az, aki egy második fel- világosodás lehetséges bekövetkeztét jósolja-reméli. Úgy látja, hogy okulva a fel- világosodás ambíciónak következményeiből, ideje újra egyfajta programot, pers pektívát vázolni abból a célból, hogy a kockázati társadalom bizonytalan, ám egyértelműen fenyegető veszélyeivel megbirkózhassunk. Az interjú készítőjének kérdésére, hogy az általa elmondottak egy „második felvilágosodás”-szerű prog ram vázlataként is értelmezhetők, Beck bizonyos megszorításokkal vállalja, mi több elemzi a felvetést. Hangsúlyozza, hogy a posztmodern után többé nem gon dolkodhatunk efféle nagy narratívában, ám mint mondja, ez különbözteti meg a második felvilágosodást az elsőtől. Ha egyáltalán lehetséges, ennek olyan felvilágosodásnak kell lennie, amely képes létezni átfogó nagy narratíva nélkül, amely valaha működésbe hozott egy imperialista univerzaliz must. Az az univerzalizmus, amelyben egy ember ült az íróasztalánál, és univerzális igaz ságokat adott és terjesztett elő, ez volt az első felvilágosodás. A második felvilágosodásnak olyannak kell lennie, amelyben a különböző tradíciók nagy narratívái együtt élnek, és ké pesek vagyunk tanulni az ennek eredményeként létrejövő multiplicitásból. Defníciószerűn, egyikük sem lehet annyira nagy vagy annyira narratív, mint a korábbiakban. De rendelkez ni fognak azzal a potenciállal, hogy felvilágosítóbbak és integrálóbbak legyenek. Azt gon dolom, hogy a második felvilágosodás ebben az utóbbi értelemben lehetséges és szükséges is egyben. 9 Beck a posztmodernizmus védelmére kel, és az ehhez az irányzathoz tartozó gondolkodók tevékenységét azon álláspontokkal szemben védelmezi, akik a poszt modernben annak „korrozív szellemét” ítélik el, amely elpusztít minden tudo mányt és minden értéket. Beck messzemenőkig nem ért ezzel egyet, és valamiféle képpen már az általa második felvilágosodásnak nevezett folyamat első lépésének tartja a posztmodern vizsgálódásait például az értékek igazságára vonatkozóan. Üdvözli azt a metszéshez hasonlítható szellemi tevékenységet, amely képessé tett belátnunk a nagy narratívák univerzalitásigényét. Hozzáteszi azonban, hogy nem 8 Uo., Conversation 1: Postmodernity or the Second Modernity? 95. bek. 9 Uo., Conversation 6: The Prospects for a Second Enlightenment, 30. bek.