Page 29 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 29
VArgA BAlázs A magyar flmkultúra régi és új határai A nemzeti flmgyártások és flmkultúrák határtalansága, a hagyományos keretek újragondolása a kortárs flmipari és flmtudományos elemzések megkerülhetetlen, szinte minden vitában visszatérő pontja. Azt nem is említve, hogy ugyan flmekről beszélünk, de a „flmes” kontextus és szóhasználat már jó ideje problematikus, és egyre kevésbé tartható. A különféle audiovizuális tartalmak határainak egybe- mosódása, a nézésükre, hallgatásukra, használatukra szolgáló eszközök, hordozók, platformok keveredése olyan trend, amely radikálisan újrakeretezi flm és flm- kultúra határait. Közösségi és privát, állami és transznacionális, régi és új média, mobil eszköz és hagyományos multiplex – formák és formátumok dinamikusan keverednek. Közösségi fnanszírozással készített flm is elkerül a mozikba, és gigaköltségvetésű hollywoodi flmeket nézünk a mobilok nagyra nőtt képernyőjén: gyártás–forgalmazás–bemutatás majd’ száz éven át szépen működő rendszerei tel­ jességgel átalakulnak a kortárs digitális, hibrid, konvergens világban. Az angol szövegek nem véletlenül használják mind gyakrabban a „screen cultures” kifeje­ zést, ami nem pusztán arra utal, hogy a flm feloldódik a sokkal általánosabb moz­ gókép, avagy audiovizuális tartalom kifejezésekben, hanem arra is, hogy a tar- talom (és annak előállítása) mellett egyre lényegesebb a befogadás és a használat módja. Az, hogy milyen képernyőkön nézzük az adott tartalmat. Filmnek, médiá­ nak, mozgóképnek tehát iparként és kultúraként egyaránt egy folyamatosan átala­ kuló, dinamikus hálózatban van a helye. A hagyományosan moziba szánt másfél- két óra hosszú játékflmeknek is. De vajon hol a helye ebben a világban a magyar flmeknek, a hazai flmkultúrának? Milyen vászonra vetítik, milyen képernyőn nézik, milyen formátumba kódolják, kik és honnan töltik le, és persze milyen pénzből, milyen technikával, kik és hol és kinek készítik ezeket az alkotásokat? Ez még kérdésből is sok, ráadásul közülük több olyan is akad, amelyre nekem bizo­ nyosan nincs pontos válaszom. Azt gondolom azonban, hogy olykor a kérdések megfogalmazása is segít. Főképp, ha határok meghúzásáról, átalakulásról, hibridi­ zációról, kölcsönös összefüggésekről van szó.
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34