Page 31 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 31
VArgA BAlázs: A magyar flmkultúra régi és új határai 29 karaktertípusok, műfaji választások jellemzik. Vannak-e párhuzamok, kapcsolatok a hazai szórakoztató irodalom és a populáris flm között (kezdve a lektűrirodalom és a szórakoztató flmes-tévés produkciók közötti kapcsolatokkal vagy az erősen hiányos magyar bűnflmes-bűnregényes színtérrel). Kérdés lehet az is, hogy vajon a flmes vagy szórakoztatóipari kontextusból (kereskedelmi tévés műsorkínálat), netán kulturális összefüggésekből és hagyományokból érthető-e meg jobban a ma­ gyar műfaji flm vígjáték-központúsága. Ugyanígy felvethető, hogy az ezredfor- duló magyar flmkultúrájának reprezentatív alkotása, az Üvegtigris-sorozat milyen hatáselemek és minták segítségével jellemezhető. A helyzetkomikum, a vicces be­ szólások, az elrajzolt karakterek, a férfbarátság, a vidéki kisvilág bemutatása mi­ lyen viszonyban van egymással, más magyar és nem magyar flmekkel? Van-e köze ennek a férfbarátságnak a Moszkva tér kamasz kompániájának akolmelegéhez vagy a Valami Amerika testvérkapcsolatához? Mi a helyi értéke és kontextusa a szeretnivalónak ábrázolt suttyóságnak? Hogyan értelmezzük a Kusturica-flmek hangulata, kisvilág-ábrázolása és az Üvegtigris-flmek közötti (lehetséges) kapcso­ latokat? Másik regiszterre váltva: milyen párhuzamok és különbségek vannak a Honfoglalás, a Sacra Corona vagy a Hídember, illetve a kortárs lengyel, szlovák és orosz történelmi eposzok között? Vagy még inkább: miféle magyarságképet mutatnak ezek a flmek, minek mentén, netán minek ellenében fogalmazzák meg magukat – és mutatnak-e valamit más nemzetekről, többségi és kisebbségi kultú­ rákról, befogadásról és annak konfiktusosságáról? Milyen eredményt hoznának olyan összehasonlító elemzések, amelyek hasonló témát eltérő perspektívából fel­ dolgozó magyar flmeket vetnének össze? Hogyan beszélget egymással a Honfog- lalás romantikus­heroikus hangvétele és a Magyar vándor gunyorossága? Meny­ nyiben tézis és antitézis a Hídember és a Bereményi-flmet kifgurázó low budget paródia, a Legkisebb flm a legnagyobb magyarról kettőse? Milyen különbségek vannak A napfény íze, illetve a Glamour családtörténeti és társadalomtörténeti képletei között?  4 Természetesen a hagyományos szerzői flmes értelmezésekben is számos régi-új kérdésirány nyitható a nemzeti flm problémája mentén. Ilyen a lokális és globális kontextusok közötti váltás vagy a kultúrák közötti átjárások kérdése. Annak a vizsgálata, hogy milyen közegben, milyen helyszíneken játszódnak a mai magyar flmek. Mit mutatnak fel Magyarországból, illetve hogy amit felmutatnak, az vajon kulturálisan miként azonosítható? A kortárs magyar flmek szegénységábrázolása vajon vizsgálható-e az önegzotizálás kérdéseként, az Erdélyben játszódó magyar flmek csoportja pedig a posztkolonialitás hívószava mentén? 5 4 A magyar történelmi film rendszerváltás utáni trendjeiről lásd záhonyi­áBel Márk: Történelem és populáris mitológia az 1989 után magyar műfaji filmben. Metropolis, 2010/1. 44–55. 5 sághy Miklós: Szegénységfilmek mint kulturális exportcikkek. Élet és Irodalom, 2013/38. 13. dánél Mónika: Kihordó természet, kultúra, nők – belső gyarmatok. Kortárs magyar filmek poszt­
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36