Page 31 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 31
VArgA BAlázs: A magyar flmkultúra régi és új határai 29 karaktertípusok, műfaji választások jellemzik. Vannak-e párhuzamok, kapcsolatok a hazai szórakoztató irodalom és a populáris flm között (kezdve a lektűrirodalom és a szórakoztató flmes-tévés produkciók közötti kapcsolatokkal vagy az erősen hiányos magyar bűnflmes-bűnregényes színtérrel). Kérdés lehet az is, hogy vajon a flmes vagy szórakoztatóipari kontextusból (kereskedelmi tévés műsorkínálat), netán kulturális összefüggésekből és hagyományokból érthető-e meg jobban a ma gyar műfaji flm vígjáték-központúsága. Ugyanígy felvethető, hogy az ezredfor- duló magyar flmkultúrájának reprezentatív alkotása, az Üvegtigris-sorozat milyen hatáselemek és minták segítségével jellemezhető. A helyzetkomikum, a vicces be szólások, az elrajzolt karakterek, a férfbarátság, a vidéki kisvilág bemutatása mi lyen viszonyban van egymással, más magyar és nem magyar flmekkel? Van-e köze ennek a férfbarátságnak a Moszkva tér kamasz kompániájának akolmelegéhez vagy a Valami Amerika testvérkapcsolatához? Mi a helyi értéke és kontextusa a szeretnivalónak ábrázolt suttyóságnak? Hogyan értelmezzük a Kusturica-flmek hangulata, kisvilág-ábrázolása és az Üvegtigris-flmek közötti (lehetséges) kapcso latokat? Másik regiszterre váltva: milyen párhuzamok és különbségek vannak a Honfoglalás, a Sacra Corona vagy a Hídember, illetve a kortárs lengyel, szlovák és orosz történelmi eposzok között? Vagy még inkább: miféle magyarságképet mutatnak ezek a flmek, minek mentén, netán minek ellenében fogalmazzák meg magukat – és mutatnak-e valamit más nemzetekről, többségi és kisebbségi kultú rákról, befogadásról és annak konfiktusosságáról? Milyen eredményt hoznának olyan összehasonlító elemzések, amelyek hasonló témát eltérő perspektívából fel dolgozó magyar flmeket vetnének össze? Hogyan beszélget egymással a Honfog- lalás romantikusheroikus hangvétele és a Magyar vándor gunyorossága? Meny nyiben tézis és antitézis a Hídember és a Bereményi-flmet kifgurázó low budget paródia, a Legkisebb flm a legnagyobb magyarról kettőse? Milyen különbségek vannak A napfény íze, illetve a Glamour családtörténeti és társadalomtörténeti képletei között? 4 Természetesen a hagyományos szerzői flmes értelmezésekben is számos régi-új kérdésirány nyitható a nemzeti flm problémája mentén. Ilyen a lokális és globális kontextusok közötti váltás vagy a kultúrák közötti átjárások kérdése. Annak a vizsgálata, hogy milyen közegben, milyen helyszíneken játszódnak a mai magyar flmek. Mit mutatnak fel Magyarországból, illetve hogy amit felmutatnak, az vajon kulturálisan miként azonosítható? A kortárs magyar flmek szegénységábrázolása vajon vizsgálható-e az önegzotizálás kérdéseként, az Erdélyben játszódó magyar flmek csoportja pedig a posztkolonialitás hívószava mentén? 5 4 A magyar történelmi film rendszerváltás utáni trendjeiről lásd záhonyiáBel Márk: Történelem és populáris mitológia az 1989 után magyar műfaji filmben. Metropolis, 2010/1. 44–55. 5 sághy Miklós: Szegénységfilmek mint kulturális exportcikkek. Élet és Irodalom, 2013/38. 13. dánél Mónika: Kihordó természet, kultúra, nők – belső gyarmatok. Kortárs magyar filmek poszt