Page 147 - Hartai László – Médiaesemény-esettanulmányok
P. 147
3. A Rezešová-eset (avagy a sztárbotránytól az intézményi botrányig) 145 A táblázatból világosan látszik, hogy a Rezešová-ügy fontosabb szövegei nem a bal- és jobboldali sajtó más ügyekben véleményformálónak tekintett lapjaiban, nem a Népszabadságban, még kevésbé a Magyar Nemzetben születtek, de a legna- gyobb elérési potenciállal rendelkező kereskedelmi televíziók sem váltak meghatá- rozóvá a Rezešová-ügyben, míg a közmédia lényegében be sem szállt a nyilvános- ságban zajló diskurzusok meghatározásáért és dominálásáért zajló versenybe Ne feledjük, egy olyan ügyben, amely rendkívül magas hírértékkel rendelkezett, és a legmélyebben felkavarta a közvéleményt, amelyről mindenki tudott és véleményt is formált. A Rezešová-ügyet – annak egészét tekintve – a három-négy legerősebb online hírportál „csinálta” meg és vitte végig, a hírmédia többi szereplője keveset tudott az ügyből proftálni, és nem is találta meg igazán saját pozícióját és azzal együtt önálló narratív javaslatát 3.7. A Rezešová-ügy néhány alkalmazási lehetősége a médiaoktatásban 3.7.1. Alapanyag a média-esettanulmány típusú médiaoktatási módszerhez A médiatanár a tanítványok és a képzés adottságait fgyelembe véve kiválaszthat egy-egy olyan ügyet, amelynek médiareprezentációja kellően összetett és sokszínű a média funkcióinak és működésmódjának, vagyis a médiaoktatás alaptémáinak (kommunikációtörténet és nyilvánosság, médiaszövegek értelmezése, médiaintéz- mény és közönség, médianyelvek, szövegtípusok, médiaszabályozás) a kerettan- tervvel összhangban történő áttekintésére A fentiekhez néhány fontosabb kulcs- 47 szó például az intézményi kommunikáció, tematizálás, napirend, történetjavaslatok, történetkezdemények, narratívák, diskurzus, hírérték, hírszerkesztés, médiamodel- lek, az újságírás modelljei, szériaelv, sztereotípia, manipuláció, közönség, repre- zentáció, morális pánik, médiaszöveg-típusok, hatás- és használatelméletek, mé- diaoptimizmus, médiapesszimizmus, médiakonvergencia, médiaszabályozás Az esettanulmányra felfűzött médiaoktatás előnye, hogy jobban segíti a média működésmódjának mélyebb megértését, az összefüggések, a kontextus tanulmá- nyozását, mint az a módszer, amely minden téma tárgyalásához az adott probléma feldolgozásához illeszkedő példaanyagot használ. Az esettanulmány-módszer tan- könyvi példája a Mozgókép és médiaismeret 8. tankönyvben bemutatott „Álszent – avagy a kismacska és a média esete” című esettanulmány vagy a Mozgókép- 48 kultúra és médiaismeret 9. könyvben tárgyalt „Diákerőszak a tanárok ellen” 49 47 A mozgóképkultúra és médiaismeret kerttantervei elérhetőek a http://kerettanterv.ofi.hu/05_melleklet_5-12/ index_8_gimn html oldalról 48 Hartai lászló – muHi Klára: Mozgókép és médiaismeret 8. Szeged, Mozaik Kiadó, 2011 98–126 49 Hartai lászló: Mozgóképkultúra és médiaismeret 9. Budapest, Nemzedékek tudása Kiadó, 2013 24–51
   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152