Page 151 - Hartai László – Médiaesemény-esettanulmányok
P. 151
1 1 1 1 1 1 és fnanszírozás módja (magán vagy állami tulajdon), A médiaintézmények tevékenységét meghatározza a tulajdonlás a rendelkezésre álló médiafelület, célközönség és erőforrások nagysága (meghatározó – nem meghatározó; lokális, nemzeti, nemzetközi vagy globális); a témaválasztás és a meg formálás jellege (minőségi – bulvár), az intézmény eszmei-politikai beágyazott sága, nyilvánossággal kapcsolatos szemlélete (elkötelezett, pártos, semleges vagy bulvár). A közszolgálati média feladata a demokratikus társadalmak nyelvi, kulturális és politikai közösségei számára alapvető értékek és érdekek, így a teljes lefedettség és a vélemények sokszínűségének biztosítása, a kisebbségi érdekek, szempontok megjelenítése, a nemzeti kultúra, örökség, nyelv és identitás megőrzése és gyarapítása, valamint a minőségi műsorszolgáltatás. Minden országnak segítenie kell saját nyelvi és kulturális hagyományaira épülő médiaiparát, mert annak hiányában az ott élő emberek kizárólag a világ multik által megfogalmazott reprezentációjával fognak találkozni Az elitet célzó minőségi sajtót Mitől függ, hogy valamely médiaintézmény hogyan konstruálja (választja ki és forgalmazza) a közrebocsátott médiaszövegeket? Hogyan lehet felismerni a médiaszövegekben a történetjavaslatokat és a közrebocsátott értelmezési kereteket? Melyek a közszol gálati média alapvető feladatai, miért nem várható azok teljesítése a kereskedelmi médiától? A globális eléréssel rendelkező médiavállalkozások korában mi a jelentősége a helyi médiának? Mi a funkciója a minőségi és mi a sajátos funkciója a bulvármédiának? Megjelenik-e a médiaintézmények nyilvánossággal kapcsolatos szemlélete abban, ahogy az újságírók láttatják a világot? Hogyan kezeljük napjainkban a közönség fogalmát? Egységes-e a közönség, vagy inkább közönségeket ismerhetünk fel és különíthetünk el? Mi köze van a valóságnak a médiában megjelenő világhoz, miféle világot jelenít meg a média? Kinek az érdeke, hogy sok csatorna sokféle műsort közvetítsen? Médiaintézményeket jellemző sajátosságok Tulajdonlás és fnanszírozási modellek A globális és lokális média Minőségi és bulvármédia Az újságírás modelljei Közönségek Reprezentáció A média- kommunikáció szereplői, a média- intézmények és -közönségek (5) A média- kommunikáció szereplői, a média- intézmények és -közönségek (3)
   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156