Page 150 - Hartai László – Médiaesemény-esettanulmányok
P. 150
Javasolt óra - szám 1 1 1 1 1 1 Az ismeretek elsajátítását segítő néhány alapvető állítás Hír megkonstruáláshoz szükséges feltétel valamely esemény aktualitása és újdonsága, valamint az, hogy sok emberre tartozzon. A hírértéket az esemény váratlansága, negativitása, földrajzi és kulturális közelsége, az események résztvevőinek ismertsége növeli, miként az is, ha a történtek a hírfogyasztót személyesen érintik vagy megérinthetik. A hírszerkesztés annak logikus és tényszerű megfogalmazása, hogy mi és A valóságban nincsenek történetek, azokat az elbeszélő fogalmazza meg és a befogadó hozza létre a cselekmény ismeretében. A médiaipar ezért nem történeteket, hanem történetcsírákat és értelmezési javaslatokat visz A diskurzus olyan társadalmi párbeszéd, amely megszabja, hogy mit lehet és mit nem lehet az adott témáról érvényesen és legitim módon mondani. A szövegeket előállító intézményes mesélők a történetkezdemények megfogalmazásával és narratív fejlesztésével saját intézményes érdekeiknek, ethoszuknak megfelelő, tudatosan választott értelmezési keretbe helyezik az A sztereotipizálás a méd Média kivel történt, hol és mikor. a nyilvánosság piacára. eseményeket. közösségi média A tudatosítást segítő néhány fontos kérdés Miért és hogyan lesz valamiből hír a médiában? Milyen információk különösen fontosak a hírek megkonstruálása során? Miért nem konstruálhat történeteket a média? Miféle szövegeket bocsát közre a történetek helyett? Mit jelent a diskurzus a nyilvánosságban? Miről árulkodik az a tény, hogy az egyes médiaintézmények ugyanarról az eseményről gyakran erősen eltérő értelmezési keretekben mesélnek? Miért szükségszerű s egyben miért veszélyes a sztereotípiák használata a mediatizált kommunikációban? Miért lehet csak elvétve találkozni a médiában egyedi, csak egyszer elérhető szövegekkel? Miben segíti, miben erősíti meg a befogadót a stabil rovatszerkezet, műsorrend? Mi a műfajiság szerepe a médiában? Melyek az egyes médiumok különösen fontos szövegtípusai, s vajon miért éppen azok? Altémák megnevezése a helyi tantervben Hír, hírérték, hírszerkesztés Történet helyett történetjavaslatok Értelmezési keretek, diskurzusok Sztereotipizálás Sorozatelv A médiafelületek tagolása Szövegtípusok a médiában Főbb tematikai egységek megnevezése A médiaszövegek értelmezése (3) A média nyelve, szövegtípusok (2) (Fő)témák megnevezése A média nyelve, médiaszövegek értelmezése (5)
   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155