Page 155 - Hartai László – Médiaesemény-esettanulmányok
P. 155
3. A Rezešová-eset (avagy a sztárbotránytól az intézményi botrányig) 153 táloktól, rádió- és televíziós csatornáktól a szűk fókuszú, de jól azonosítható cél- csoportokkal rendelkező blogmédiáig ennek a „küldetésnek” az eltérő aktivitású és intenzitású képviselőiként azonosíthatóak. A médiatanárnak elsősorban is azt kell felismernie, hogy ebben a kétéves átfu- tású (média)történetben szokatlan „egy-hangúság” jellemezte a médiát. Utána pedig fel kell tennie magának a kérdést, hogyan értelmezhető a média őr- kutya szerepe ebben az ügyben. Az a szerep, amely a hírmédia alapvető feladata, vagyis a „köz” védelme és informálása, a hatalmon lévők ellenőrzése, illetve bár- mely társadalmi csoport érdekeinek védelme A médiatanárnak világosan kell látnia, hogy a Rezešová-ügy médiájában a „köz” védelme (vagyis a közösség morális értékrendjének a védelme) érdekében a média akár a tételes joggal szemben is képviselte és ki akarta kényszeríteni a „sze- met szemért” és a „nincs bocsánat” archaikus elvének érvényesülését. Azt is látnia kell, hogy ezt a „küldetéses szerepfelfogást” elsősorban nem a balesetokozás in- dokolja, hanem valami mélyebb és erősebb igazságra törekvés. Rezešová pozicio- nálhatóságával (családtörténet, gazdagság, kétségesként interpretálható nemzeti hovatartozás) és tárgyalótermi drámájával jött el megint az a pillanat, amikor a média nagyjából egységesen léphetett fel a kisember igazságért a hatalmasokkal szemben Amikor a média egyszer végre megint önazonos módon viselkedhetett, amikor a komoly és a bulvár ugyanazt akarta, amikor a média rátalálhatott klasz- szikus szerepkörére, a köz védelmére, ahol nem köti billentyűzetét, tollát, mikro- fonját és kameráját sem párt, sem tulajdonosi elvárás és elkötelezettség És ez a küldetéses alaphang még azokra a másodlagos, de annál fontosabb ügyeknek a megszövegezésére (a szakértőbotrányra és a Rogán-videó diskurzusára) is kiha- tott, amelyeket egyébként önmagában (vagyis a Rezešová-ügy háttere nélkül) párt és/vagy üzleti érdekek mentén fogalmazott volna meg a nyilvánosság számára Nagyjából ezzel a szemlélettel és az ügy médiájának ezekre a sajátosságaira építve, ezt átgondolva kezdhet a médiatanár a konkrét tantervi témákra, a szöveg- választásra, az óratervezésre fókuszálni – szem előtt tartva a médiapedagógia módszertani repertoárját, a szövegelemzést, a kontextuselemzést, az esettanulmányt, a szövegek transzformálását-átfordítását, a szituációs gyakorlatokat és a média- szöveg-alkotást 53 3.7.3. Rezešová-ügy a médiaórán A médiaórák kulcsa is azoknak a kreatív gyakorlatoknak a megtervezésében és kivitelezésében van, amelyek elsődleges feladata, hogy a résztvevők számára olyan élményszerű helyzetet állítsunk elő, amely segít valamely médiajelenséggel kap- 53 Erről részletesebben lásd BuckinGHam i m (51 lj ) 71–85
   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160