Page 157 - Hartai László – Médiaesemény-esettanulmányok
P. 157
3. A Rezešová-eset (avagy a sztárbotránytól az intézményi botrányig) 155 Tegyük fel, hogy a következő információk alapján egy vezető kereskedelmi csa- torna riportereként tízperces háttérblokk forgatását készíted elő a Felvidéken: Néhány napja tragikus baleset történt az M3-as autópályán. Egy szlovák rendszámú BMW elő- zés közben belerohant az előtte haladó Fiat Puntóba, amely a szalagkorlátnak ütközve kigyul- ladt, és négy utasa bennégett. A BMW vezetője, Eva Rezešová sértetlenül megúszta a szörnyű balesetet. A rendőri ellenőrzés kimutatta a nő ittasságát. Rezešová az egyik leggazdagabb szlo- vákiai család tagja, 35 éves, két gyerek anyja. A becslések szerint több száz millió euróra tehető családi vagyont a Rezeš család, Éva és testvére Rezešová apjától, a tizenöt éve elhunyt Alexan- der Rezeštől örökölte. A Kassai Vasmű egykori mérnöke, a Mečiar-kormány későbbi minisztere a vasmű kilencvenes években történő privatizációjának kulcsszereplője volt. Tervezd és indokold meg, kikkel készítenél interjút, ha Rezešová családja semmi- lyen formában nem vállalja a részvételt! Tervezd és indokold meg, kinek milyen fontosabb kérdéseket tennél fel! Készíts munkatervet! Kikre lesz szükséged a műsor elkészítéshez! Olvasd el a „Pénz sem boldogította Rezesovát” című írást az Origo hírportálon, majd a megtervezett kérdések és az Origo cikke alapján fogalmazd meg, mi lenne a készülő televíziós háttéranyag legfontosabb üzenete! Gondold végig, milyen esz- közöket alkalmaznál ahhoz, hogy a nézők megértsék és el is fogadják azt a legfon- tosabb gondolatot, amit a műsorral meg szeretnél fogalmazni! A médiatanár dönthet úgy, hogy az előbbihez hasonló feladatot több csoportnak is kiadja, az ügy különböző fázisait és az azokhoz kapcsolódó témákat fgyelembe véve Ezzel a módszerrel a tanulók számos olyan szöveggel találkozhatnak, ame- lyek jellemzik a Rezešová-ügy médiareprezentációját, másfelől viszonylag gyorsan elég gazdag, diákok által készített anyag lesz a tanár kezében ahhoz, hogy artiku- lálódhassanak az üggyel kapcsolatban címkézhető fontosabb médiaproblémák, és megvitathatóak legyenek az azokra adott válaszok A diákok ösztönös és a hivatá- sos média professzionális szövegeinek összevetésével láthatóvá válnak a média ke- retezési technikái, megbeszélhetővé a hírértéket meghatározó szempontok, a bot- rányok és a normák nyilvánosságban zajló kommunikációja és a média őrkutya funkciójából adódó szerepei és szerepzavarai Nagyon hatékony módszer az is, ha néhány rádiós vagy televíziós anyagot vagy cikket adunk a tanulóknak azzal a feladattal, hogy bármelyik szöveg bármely rész- leteit felhasználva szerkesszenek ezekből a nyersanyagokból egy-egy olyan, adott hosszúságú szöveget, amely ezt vagy azt (a tanár által megfogalmazott üzenetet) fejezi ki, vagy amelyikkel a legjobban tudnak azonosulni, amellyel a legpontosab- ban tudják megfogalmazni azt, ahogyan ők látják az adott ügyet. (Az is megen- gedhető, hogy a diákok kiegészítsék vagy átfogalmazzák a nyersanyagokat.) A szövegelemzéssel kapcsolatosan David Buckingham ezt írja könyvében: „Fontos megkülönböztetni egymástól a szövegelemzést és a tartalomelemzést, noha mindkét módszer haszonnal alkalmazható a médiaoktatásban A tartalomelemzés nagy hagyományokkal
   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162