Page 156 - Hartai László – Médiaesemény-esettanulmányok
P. 156
154 Médiaesemény-esettanulmányok csolatos problémák (kérdések) felismerésében Vagyis abban, hogy a tanulókat el- kezdje izgatni az, hogyan és miért „viselkedett” a média vagy annak valamely szereplője az adott módon. A frontális pedagógiai módszereket kerülve módszerta- nilag két lehetőség között választhat a médiatanár. Vagy olyan tevékenységet célzó feladatot ad a résztvevőknek, amelyben a médiaipar, esetünkben a hírmédia vala- mely területén elhelyezkedő szereplők pozíciójában kell dolgozniuk (például ripor- ter, hírszerkesztő, fotós, tördelő stb.), vagy adott médiaszövegekkel kapcsolatos elemző-értelmező feladatot ad a tanulóknak. A tanár által kiválasztott média- szövegekkel való „babrálás” vagy médiamunka részben persze azt a célt szolgálja, hogy gyorsan és hatékonyan rávezessen a tantervi témára, illusztrálja a tudnivaló- kat, de ennél jóval fontosabb, hogy a kreatív feladatok segítségével a tanulók felis- merjék a média működésmódjával kapcsolatos releváns kérdéseket, problémákat. Lássunk erre néhány példát előbb általánosságban, majd a Rezešová-üggyel kap- csolatban konkrétan is A „legyél riporter (szerkesztő, fotós stb.)” típusú feladatok mindig a „tegyük fel”, „képzeljük el” formulával kezdődnek. A feladatban elvárt tevékenységhez meg kell adni néhány olyan feltételt, paramétert, körülményt, amely a szükséges mértékben pontosítja azt a szerepet (intézményt, pozíciót, munkaformát, döntési szintet stb ), amelynek ismeretében a tanulók megtervezhetik a munkát (és amely az értékelhetőség feltétele is egyben). A feladatok sémája tehát a következő: „Tegyük, fel, hogy (az Index bloggere vagy; a Hír TV riportere vagy; a Blikk szerkesztője vagy; a TV2 programigazgatója vagy; az Origo fotósa vagy; egy hír- portál, egy zenerádió, egy tinimagazin, egy gazdasági szaklap munkatársa vagy, ilyen és ilyen munkakörben stb.).” „Azt a feladatot kapod, hogy (szerezz információt; menj el a sajtótájékoztatóra, kérdezz; készíts riportot; készíts fotókat; írj rövidhírt, kommentárt, felkonfot, pub- licisztikát; húzd meg a cikket; szerkeszd meg a riportot az adott anyagból úgy, hogy stb ) „Tudomásodra jutott az az információ, miszerint… Tervezd meg, mit teszel ennek birtokában.” „Szerkesztőségi értekezlet keretében vitassátok meg, hogy…” „A szerkesztő azt kéri tőled, hogy… amivel szerinted óriási hibát követne el a cég. Győzd meg arról, hogy…” A lényeg az, hogy valós és konkrét intézményhez vagy intézménytípushoz köt- hető szerepekben valós és átlátható feladatokkal dolgozzanak a tanulók. A következő gyakorlat több részfeladatból áll, csoportmunkában több tanuló te- vékenységét szervezheti. Egy konkrét műsor alaphelyzetét szimulálja és ismételteti meg a diákokkal, vagyis lehetőséget ad arra, hogy a készülő anyagokat összeves- sük a tényleges RTL-műsorrészlettel. Óra, otthoni vagy projektfeladatként egy- aránt értelmezhető, kis átalakítással bármely kreatív munkahelyzetre, szerepkörre és intézményi környezetre adaptálható
   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161