Page 149 - Hartai László – Médiaesemény-esettanulmányok
P. 149
Javasolt óra - szám 1 1 1 1 1 1 Az ismeretek elsajátítását segítő néhány alapvető állítás A médiaműveltség a különböző médiaformákhoz való hozzáférés, elemzés, kritikai értékelés és előállítás képességeinek összessége. A média a tömegek káros befolyásolásának vagy a társadalmi egyenlőtlenségek és igazságtalanságok kiegyenlítésének eszköze – állítják egymással is vitatkozva a médiáról szóló optimista vagy pesszimista álláspont képviselői. A média pesszimista és/vagy optimista felfogásának relevanciáját nem igazolták A médiatörténet fordulópontjai a szóbeliség, írásbeliség, tipográfai fordulat, kép- és hanginformációk rögzítése, tárolása és közvetítése, a távközlés A nyilvánosság olyan „kommunikációs aréna” amelyben információk, vélemények jelennek meg. A nyilvánosság működése szempontjából alapvető, hogy a köz és a magánszféra ügyei egyaránt megjelennek-e, s ha igen, elkülönülve vagy egymástól nem elválasztható módon jelennek-e meg A közügyeket megvitató polgárok által működtetett nyilvánosság a hatalom feletti Tömegkommunikációs közlésmód: nagyipari módszerekkel gyártott és terjesztet Média kutatási eredmények forradalma, digitális fordulat kritika fóruma szabályozásától A tudatosítást segítő néhány fontos kérdés Mit jelent a médiával kapcsolatban a műveltség? Vajon hogyan hat ránk a média, mennyire befolyásolja gondolkodásmódunkat, értékítéleteinket? Miért szélsőséges a megítélése az újonnan megjelenő médiumoknak? Igazolt-e a média ilyesfajta szélsőséges megítélése? Melyek a kommunikáció történetének alapfordulatai? Mit jelent a nyilvánosság az életünkben? Hogyan alakulhatott ki a mai nyilvánosság? Mit jelent a tömegkommunikáció? Milyen okok kényszerítik ki a kommunikációs forradalmakat? Hogyan vizsgálhatjuk valamely korban és társadalomban a nyilvánosságot? Mennyiben újszerű és érdekes fejlemény a médiumok összekapcsolódása? Ez csupán technikai vagy a médiatartalmakra is hatással lévő jelenség? Altémák megnevezése a helyi tantervben A médiaműveltség fogalma Médiaoptimizmus, médiapesszimizmus Kommunikációs korszakok a szóbeliségtől az internetig A nyilvánosság fogalma; Az antik és a középkori nyilvánosság A polgári nyilvánosság A tömegkommunikáció, a modern nyilvánosság A kommunikáció fejődésében szerepet játszó tényezők Médiakonvergencia Főbb tematikai egységek megnevezése A média- műveltség (2) A kommunikáció történetének fordulópontjai és a nyilvánosság (4) (Fő)témák megnevezése A kommunikáció történetének fordulópontjai és a nyilvánosság – (4)
   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154