Page 199 - Hartai László – Médiaesemény-esettanulmányok
P. 199
4. Szexbotrányok 197 A gyűlöletbeszéd fogalma, funkciói és felépítése alapján lássuk, hogyan, mi célból és milyen nyelvi eszközök alkalmazásával konstruálták ezt az írást, és mennyiben tekinthető az a gyűlöletbeszéd megnyilvánulásának. A szöveg alapállítása, hogy a liberálisok kettős mércével mérnek. Vagyis lénye- gük szerint megtévesztőek, a másik felet megkárosítók, így törvénytelen hasznot hajtó módon cselekszenek. Nem konkrét személyek mérnek kettős mércével, az alany általános. „Ők ilyenek”, a liberálisok. A liberálisok továbbá mindent – mond- ja az írás, még a pedofl cselekedeteket is – megúsznak, a legszörnyűbb tetteiknek sincs következménye. (Nem mennek dutyiba, nem koncolják őket fel lincselő tö- megek, sőt még áldozataikkal sem kell szembenézniük.) Az írás első szintje tehát – mint az a gyűlöletbeszédet rendszerint jellemzi – sztereotipizál. A szöveg nem állítja, hogy a liberális egyben pedofl is lenne, de a rövid írásban négyszer is használja a „liberális pedofl” szóösszetételt, vagyis metaforizál. Sűrű ismétléssel dolgozik egy végletesen negatív kapcsolat bevésésén abból a célból, hogy átrendezze az olvasók mentális lexikonját Ilyen metaforizáló szókapcsolat 30 a „pedofl állat”, aki lényege szerint nem ember, kirekeszthető az emberi közösség- ből (és bánhatunk vele úgy, vagy úgy is kell vele bánnunk, mint a nem emberrel) Megértené – lényegileg tehát helyeselné, így nem lépne közbe –, ha „pár feldü- hödött szülő agyonverné”: ez a tettre való felhívás nem túlzottan áttételes moz- zanata és egyszersmind a gyűlöletbeszéd utolsó fázisa. A szövegre illik Halmai gyűlöletbeszéd-defníciója, miszerint a Tutiblog Sipos Pálról nem csupán (az egyébként helytelenül alkalmazott) pedofl személyiség kap- csán, de elsősorban a liberálisokhoz tartozása okán (és az utolsó bekezdésben zsidó- ságának minősítésével) mond olyan véleményt, amellyel általában sértheti a liberá- lisokat és a zsidókat, és gyűlöletet kelthet velük szemben a társadalomban. Ezt az is mutatja, hogy a szöveg egészen az utolsó bekezdésig nem nevezi meg Sipost, hanem csupán a liberális jelző halmozásával, illetve más (az előzőkben idézett) pretextusok (például a brit és az amerikai rokon esetek megpendítése) révén utal rá A „Bajnai pedoflja” erős hevülettel kifejtett morális igazságát (amely emlékez- tet a gyűlöletbeszéd biblikus eredetének gondolatára, az ördög megnevezésére és az ellene vívott örök harc küldetésére) és előítélet-mentességének igazolását min- den pedofl általános és a lehető legsúlyosabb elítélésével igazolja, miszerint szá- mára – ebben a tekintetben legalábbis – mindegy, hogy az illető pap-e vagy liberális. „A pedoflokat a társadalom azon selejtjének tartjuk, akiket azonnal vonnánk ki a forgalomból. A pedofl mindent és mindenkit bemocskol a tettével, így – bár azért a katter vonal elég erős nálunk – mi a pedópapokat pláne máglyán égetnénk el, és a Pápánkkal egyet értve nincs helyük az Egyházban, és zéró tolerancia van érvényben.” (Tutiblog.com, 2014 07 22 ) 30 A mentális lexikon pszicholingvisztikai szakkifejezés, amely az elmének azt a funkcióját és nagy kapacitású tárhelyét jelöli, amelynek segítségével előhívjuk, megtanuljuk és megértjük a nyelv sza vait. A szavak és azok jelen- tése külön tárolódik, kapcsolatukat sajátos hálózathoz hasonlóan írja le az elmélet, ahol a szavak jelentésbeli asszo- ciációkon keresztül kapcsolódnak egymáshoz
   194   195   196   197   198   199   200   201   202   203   204