Page 245 - Hartai László – Médiaesemény-esettanulmányok
P. 245
4. Szexbotrányok 243 4.4.1. Esetleírás, kutatási anyag gyűjtése Az első lépés mindig az esetleírás. Az esetleírás rövid – írásos formában fél oldal- nál nemigen hosszabb – tárgyszerű összefoglaló. Az esetleírásból kiderül, hogy mikor és hol bukkant fel az adott ügy a médiában, ezt követően milyen lénye- ges események történtek azzal kapcsolatban, s végül hol tart mai ismereteink sze- rint az ügy Az esetleírás során törekedni kell a személyes vélemény kerülésére, a neutrális nyelvhasználatra Az esetleíráshoz az üggyel kapcsolatos kutatásra, gyűjtőmunkára, vagyis komoly tárgyismeretre van szükség. „Kész” formában aligha találunk ilyesmit, s ha netán tankönyvekben mégis, azok „szavatossága” né- hány év alatt lejár, hiszen az eset az aktuális tanítványoktól az időben egyre távo- lodik, saját emlékeik nincsenek azzal kapcsolatban Általánosságban elmondható, hogy négy-öt évnél régebbi történeteket nem szerencsés esettanulmányként fel- dolgozni, vagyis a médiatanárnak időről időre frissítenie kell a repertoárját. A társadalomtudományi szemléletet erősen fejlesztő, módszertani szempontból nagyon hatékony, és nem utolsósorban izgalmas munka az anyaggyűjtést feladat formájában a tanítványokra bízni Például két csoport az elektronikus médiában, a harmadik az írott sajtóban, a negyedik az online médiában tájékozódik, egy-egy munkacsoport tagjai egy-egy szerkesztőségnek az üggyel kapcsolatos anyagait gyűjtik össze, könyvtárban, médiaarchívumokban vagy az interneten kutatva azo- kat. A következő lépés a legjellemzőbbnek tartott anyagok kiválasztása, és azok rövid, pár soros összefoglalójának elkészítése. Esetleírás készíthető az egy-egy szerkesztőségtől származó anyagok alapján, az adott médiumból származó anyagok alapján, végül az egyes csoportok esetleírásaink összegzésével Mindez néhány heti munka, de mire idáig eljutunk, a diákoknak rengeteg ismerete és emocionális kötődése lesz a témához, elfogadják (vagy éppen elvetik) az általuk személyesen kutatott médiaintézmény üggyel kapcsolatos attitűdjét. Az esetleírást gyakran a tanár készíti el Ez gyorsabb, de pedagógiai szempont- ból kevésbé hatékony módszer 4.4.2. Feldolgozásra ajánlott szövegek A következő táblázatban összefoglaljuk az egyes szexbotrányok fontosabb média- ismeret-oktatási szempontból releváns aspektusait, a feldolgozáshoz ajánlott szöve- geket, és utalunk a módszerekre is
   240   241   242   243   244   245   246   247   248   249   250