Page 143 - James Potter – Médiaműveltség
P. 143
6. fejezet: A tömegmédia óriásvállalatainak fejlődéstörténete 119 Microsoft („Middle-Aged Blues”, 2011) 1975 Alapította: Bill Gates Gyors felemelkedés után a személyi számítógépek piacának domináns vállalata lett Windows nevű operációs rendszerével, amely irodai szoftverként tartalmaz szövegszerkesztőt, táblázatkezelőt és prezentációs programot is 2000 Bill Gates átadta a vezetést Steve Ballmernek, és a Microsoft azóta elvesztette trenddiktáló reputációját a „négyek bandájának” nevezett csoporttal (Google, Apple, Amazon és a Facebook) szemben, amelyek gyorsan növekvő, fogyasztóorientált cégek. Az Apple céget 1976-ban Steve Jobs alapította azzal a szándékkal, hogy a legfrissebb technológiát felhasználva, egyszerű és elegáns formába csomagolva, prémium áron adja el termékeit – PC-ket, zenei lejátszóeszközöket, okostelefonokat és tableteket –, és a cég mostanában a felhőalapú szolgáltatások felé mozdul el épp. Nehéz időket élt meg, amikor 1990-ben Jobs kilépett. A cég azonban fellendült, mert a legújabb technológiákat használja, és könnyebben használható eszközöket gyárt, mint bárki más („The Test of Time”, 2011). 6.3. táblázat: A jelentősebb internetszolgáltató vállalatok profljai MySpace (Angwin, 2009; Chmielewski, 2011b; Khouri, 2011) – 2003 nyarán az eUniverse nevű internetes vállalat indította mint közösségi hálózati oldalt, igen szűkös költségvetéssel. Minden felhasználójának egy profloldalt adott, rajta elhelyezhető képekkel és érdeklődési körökkel, amelyek alapján ismerősökhöz lehetett kapcsolódni. Játékokat, blogírási lehetőséget (eleinte naplónak nevezték) és horoszkópot is szolgáltatott – Első felhasználói tizenéves lányok voltak, akik így tartották a kapcsolatot barátaikkal éjjel-nappal, fényképeket posztolva és blogot vezetve. A MySpace lehetségessé tette számukra, hogy profljukat testre szabják, s ez nagyon nagy tetszést aratott az első felhasználók körében. Zeneszámokat is letöltöttek, és saját remixekbe keverték őket. A MySpace álregisztrációkat is engedélyezett, hiszen megengedte felhasználóinak, hogy azok legyenek, akik csak akarnak: önmaguk, egy híres személy, egy házi kedvenc vagy egy teljesen kitalált személy. A legfontosabb tevékenység a barátok, ismerősök gyűjtése volt, vagyis egymás bejelölése és visszaigazolása, és az ismerősi listához adása; sok felhasználó úgy érezte, az egész egy nagy barátgyűjtő verseny volt. – 2004 áprilisáig csak a MySpace-tagok láthatták a többi MySpace-tag proflját, de mivel a reklámtámogatás nagyobb hangsúlyt kapott, a MySpace-t megnyitották a külvilág számára is. A MySpace-nek nagyobb szüksége volt a látogatókra, mint a tagokra. – 2005 júliusában a News Corp. megvette az Intermixet, egy számos szórakoztató típusú weboldallal rendelkező internetcéget (amelybe ekkor beletartozott a MySpace is), méghozzá 580 millió dolláros áron, és hozzákapcsolta új interaktív médiarészlegéhez a News Corp. cégen belül. A részleg 2006 decemberében kezdett csak proftot termelni, de két éven belül több mint egymilliárd dollárt hozott a cégnek, elsősorban reklámokból.