Page 141 - James Potter – Médiaműveltség
P. 141
6. fejezet: A tömegmédia óriásvállalatainak fejlődéstörténete 117 A konvergencia megváltoztatta a médiumokról való gondolkodásmódot és azok használatát is. Vagyis a digitalizálásnak köszönhetően az emberek már hozzá tud- nak férni a legkülönbözőbb platformokról is az üzenetekhez, és belefoglalhatják őket a sajátjaikba. Az interaktív vonások sok platform esetében adnak lehetőséget a felhasználóknak arra, hogy sok, korábban egymás számára ismeretlen embert gyűjtsenek egyetlen baráti vagy szakmai hálózatba. Konvergencia jelentkezik tehát az emberek egyéni igényei és azok kielégítésének elérhető módjai közt. Az embe- rek aktívabbak manapság, és nem kell arra várniuk, hogy a médiavállalatok felis- merjék igényeiket; ehelyett ők maguk állítják össze saját üzeneteiket, jelentkező igényeik szerint. Magukra nem a média fogyasztóiként gondolnak, hanem úgy is, mint alapvető közreműködőkre. Egy különleges eset: a számítógépes iparág Napjainkban a számítógép médiuma tart a dominancia felé. Ez az iparág igen di- namikusnak mutatkozik, ahogy évről évre növekedik és változik. A benne érdekelt médiacégek három kategóriába sorolhatók. Az egyikbe azok tartoznak, amelyek elsősorban hardver- és szoftverfejlesztéssel foglalkoznak, amelyeket viszonylag nagyszámú közönségnek tudtak eladni; a 6.2. táblázat néhány ilyen cég proflját tartalmazza. A második csoportba olyan konglomerátumok tartoznak, amelyek sok médiavállalatot vettek meg az évek során, és most sok különböző csatornán át dobnak piacra üzeneteket Idetartozik például a Walt Disney és a Time Warner – ezeket a 15. fejezetben vizsgáljuk meg részletesebben. A harmadik csoportba olyan vállalatok tartoznak, amelyek internetalapú szolgáltatásokat nyújtanak (lásd 6.3. táblázat). A tömegmédia munkaerőproflja A média igen sokféle embernek ad munkát sok különböző üzletágban és szakmá- ban. Meglepőnek tűnhet azonban, hogy a média a teljes munkaerő igen kis száza- lékát foglalkoztatja – kevesebb mint kétmillió embert, ami kevesebb mint az Egye- sült Államok felnőtt lakosságának 1%-a. Bár a 2008–2018 közti időszakban 8%-ra becsülik a foglalkoztatottság általános növekedési rátáját, a média növekedését 10% körülire várják (Bureau of Labor Statistics – Munkaügyi Statisztikai Hivatal, 2011). Lássuk, hol dolgoznak ezek az emberek. Kétféleképpen vizsgálhatjuk meg ezt: az egyik útja az, hogy a média különböző ágazataiban összességében mérjük fel a munkaerőt és a vállalkozásokat (lásd a 6.4. táblázatot), illetve úgy is lehet, hogy azt vizsgáljuk meg, az emberek hogyan defniálják, hova sorolják be szakmá- jukat.
   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146