Page 136 - James Potter – Médiaműveltség
P. 136
112 III. rész: Az iparág Másodszor, a rádió nem termel annyi bevételt, mint a többi média. Ahogy a 6.1. táblázat is mutatja, sem a rádió, sem a televíziós műsorszórás oszlopában nem sze- repel éves átlagban erre szánt dollárérték. Ez tehát azt jelenti, hogy ezekre a mé- diumokra nem költünk pénzt? Természetesen nem. Ez azt jelenti, hogy ezek a mé- diumok semmilyen közvetlen jövedelemre nem tesznek szert a fogyasztóktól. A vevőkészüléket meg kell vennünk ugyan, de az a pénz a Best Buy, a Walmart vagy más áruház markát üti, ahol a készüléket megvesszük. A rádiós és televíziós műsorszórás szinte valamennyi bevételüket a reklámozásból nyerik, ami ugyan a fogyasztóktól származik, de csak közvetve, a 6.1. táblázat pedig csak a közvetlen bevételeket mutatja. Jelenleg igen dinamikus és érdekes időket élünk, ami a tömegmédia fejlődését illeti. Az újabb technológiák, amelyeket a számítógép főcím alá sorolhatunk, átala- kítják a közönség médiaüzenetekhez való hozzáférési módjait azáltal, hogy nagy- fokú irányítási lehetőséget és választékot adnak nekik. Nézzük például a flmet: 2010-ben az amerikaiak majdnem kétszer annyi pénzt költöttek otthoni flmnézés- re (VoD-k [a szolgáltatótól igény szerinti időben letöltött videók], digitális letölté- sek, DVD-k), mint színházjegyre („Unkind Unwind”, 2011). Ha a flmnézés a mo- zikra korlátozódik, az embereknek csak körülbelül tucatnyi választása marad bármely adott időben, ráadásul oda kell érniük a moziba, mire a flm elkezdődik, és ott kell ülniük, míg vége nem lesz, hacsak nem akarnak lemaradni egy-két rész- letről. Amikor azonban a kábelszolgáltatón, és különösen, ha weboldalon keresztül nézünk flmet, a lehetőségek száma tulajdonképpen korlátlan, akkor nézzük és ak- kor szakítjuk meg a flmet, amikor csak kedvünk tartja. Sokkal gyorsabban férünk hozzá a hírekhez, amelyek frissebbek is a weboldalakon, mint ha kivárjuk, hogy nyomtatásba, vagyis újságokba, magazinokba kerüljenek. A könyvekhez és zenei felvételekhez is gyorsabb a hozzáférésünk, ha letöltjük őket kézben fogható eszkö- zeinkre, mint ha el kell mennünk értük egy üzletnek nevezett kőépületbe. A leg- újabb média gyorsan növekszik, és nagy tempóval halad át az áttörési fázison, egyre nagyobb nyomást gyakorolva a régebbi fajta médiára, adaptációra kénysze- rítve őket. Az aktuális kép Miután áttekintő képünk már van a médiaipar ágazatainak fejlődéséről, ideje meg- vizsgálnunk ezt az átfogó képet arról, mi is történik most. Először a legnagyobb erőt vizsgáljuk meg, amely a médiaipart jelenleg formálja: a konvergenciát. Ezután felállítjuk az iparágak proflját munkaerejük szerint.